Hur ska jag göra med mitt pensionssparande

Jag skulle gärna vilja ha era tankar kring mitt pensionssparande.

Jag har cirka 91 000 kr i Swedbank Robur Transfer 80 på ett ISK hos Swedbank. Jag sparar inte längre i den fonden.

I stället månadssparar jag 3 500 kr på Avanza i:

• 70 % Avanza Global

• 20 % PLUS Allabolag Sverige Index

• 10 % Avanza Emerging Markets

Jag har ungefär 20 år kvar till pension.

Jag funderar på om jag ska flytta de 91 000 kronorna från Transfer 80 till Avanza och fördela dem enligt samma fördelning som mitt nuvarande sparande.

Hur hade ni resonerat?

• Hade ni låtit Transfer 80 ligga kvar och låtit den utvecklas?

• Eller hade ni flyttat pengarna till Avanza för att samla allt i en portfölj med indexfonder?

Jag är inte ute efter att få bekräftat det jag redan tänker, utan vill gärna höra argument för både att flytta och att låta pengarna ligga kvar.

Skönt att ha på ett ställe. Lättare för ev efterlevande med.

1 gillning

Inget jag hade legat vaken på nätterna och funderar över :slight_smile: Jag skulle säga att det kvittar. Du har inte så mycket pengar i robur-fonden och den är inte heller så dyr och dålig att det är viktigt att byta bort den.

Om jag ska krysta fram ett svar så skulle jag nog siktat på att flytta och då mest av skälet att få lite bättre överblick och lättare att hålla den där strategin med fördelning global, Sverige, tillväxt

1 gillning

Jag hade också flyttat de 91.000 kronorna till Avanza och fördelat dem som ditt månadssparande. Det kommer att kännas som nya pengar.

1 gillning

Tycker det är onödigt att flytta pengarna. Byta fond kan du göra ändå, om du inte vill ha Transfer 80.

2 gillningar

Välkommen till forumet!

Om du hade fått 91000 att spendera idag , hur hade du spenderat de då? Hade du fortfarande köpt Swedbankfonden?
Strunta i vilken utveckling som har varit och att du skall “ta tillbaka förluster innan jag byter”

Se varje dag som ett nytt köpbeslut.

Men om jag byter fond flyttar jag ju pengarna eller vad menar du? Varför är det onödigt att byta fond? Jag förstår inte

Du behöver inte flytta pengarna från ditt ISK hos Swedbank för att byta fond!

1 gillning

De fonder jag har valt på Avanza och den fond jag har på Swedbank (Transfer 80) överlappar varandra. Mycket därför jag vill byta och ha fonder enligt forskning…

Men om jag inte behöver byta fond, menar du då att jag ska låta fonden på Swedbank vara kvar som den är?

Jag skulle låta den vara kvar. Ingen dålig fond alls, tvärtom en bra och bred fond med bra avkastning.

1 gillning