Jag kommer få ut ett kapital på 1,5 miljoner i slutet av januari i år som jag vill investerar för min FIRE på så lång tid de kan tänkas behövas.
Ska jag först investera 500.000 kr enligt den fördelning jag läst här och lägga resten i räntefond (4.1% fria uttag) för att sedan pyttsa in 100.000 allt eftersom för att undvika att gå in på en eventuell topp?
Eller lägga allt på en gång på lysa, global index och Sverige index samt minst 20% på småbolsgsfond. Jag tror mycket på småbolag som halkat efter sedan förra året och vill ha flera olika småbolagsfonder som krydda Rätt tänkt?
Jag är 51 år och bor i brf i centrala Stockholm och arbetar som farmaceut 80% idag.
Följande förslag på fördelning finns i ett av de senare avsnitten (#339) om du vill ha något att jämföra dina funderingar med:
RikaTillsammans: 100% aktier-basportföljen
70% – 100% i den billigaste och bredaste globala aktieindexfonden hos din leverantör – basen i sparandet
0 – 20% i den billigaste och bredaste svenska aktieindexfonden hos din leverantör – kan skippas och sättas i den globala fonden.
0 – 10% att spekulera med – t.ex. investmentbolag, tillväxtmarknader, småbolag, enskilda aktier, hållbarhetsfond, guld, ränte high yield-fond eller något annat. Kan dock skippas mot det globala sparandet.
I slutändan är det så klart viktigt att du skapar ett sparande du själv tror på.