Hur ska jag tänka kring att maxa pensionen i en enskild firma?

Ni säger att en ska maxa den allmänna pensionen. Låt säga att jag har en enskild firma och taket för allmän pension är 550000kr/år. Bör jag då tänka att det är bättre för mig att se till att företaget alltid har en vinst kvar på 550000kr/år och vinst utöver det kan avsättas i avdragsgill pension?

Svar Ja… Jag tycker du ska maxa lönen i EF precis som du säger så att du får full allmän pension. Möjligtvis en mindre pension så att du får möjlighet att ha sjukförsäkring. De flesta försäkringsbolag kräver ett sparande för att få sjukförsäkring. Den ger ett ekonomiskt skydd om du blir långtidssjukskriven Tjänar du mer än 550t bör du betala till en pensionsförsäkring. Tjänar du mindre är det bättre att spara i en privat isk till din pension. Ett visst sparande, 10% av lön, bör man ha till sin pension, på ett eller annat sätt.

1 gillning

I enskild firma är du inte separerad från firman. Allt räknas som din lön. Vinsten från firman och från annat bakas ihop till en summa för skatteverket. Du tar alltså inte ut en specifik lön. Allt överskott blir din lön. Därför du går i konkurs om firman går i konkurs.

I ett aktiebolag däremot väljer du hur du tar ut lön. Du kan alltså låta viss del stanna i företaget. Eller ta ut som utdelning också. Och du kan sätta företaget i konkurs utan att det drabbar din personliga ekonomi.

1 gillning