Hej,
Jag är 39 år och är egen företagare (AB). Tips på vad man skall tänka på kring pension? KF? AF? Vilken bank man skall förvalta överskott mm?
Fonder att placera i?
Hej,
Jag är 39 år och är egen företagare (AB). Tips på vad man skall tänka på kring pension? KF? AF? Vilken bank man skall förvalta överskott mm?
Fonder att placera i?
Min uppfattning är att Du skall spara i en P-skattad pensionsförsäkring, om syftet är att avsätta pengar till pensionen. Mitt skäl är att då kommer Du ta ut pengarna till pension också och konsumera dem. Om du sparar dem i en k-försäkring kommer Du först behöva betala ut k-försäkringen till Ditt aktiebolag som och sedan ta ut pengarna. Du kommer då känna att Du konsumerar “kapital” och syftet riskerar att förfelas. Det är inte jättestor skillnad ur skattesynpunkt, varpå jag hade gått på P-skattad försäkring. Jag kan inte råda om vilka fonder, men säkert andra på detta forum. Skulle syftet med sparandet inte vara att sätta av pengar till pension är K-försäkring ett gott alternativ. Du kan dock överväga att äga ett holdingbolag där Du sparar pengarna, för att skydda dem mot risker i verksamhetsbolaget.
Bra:
IPS - ger möjlighet till mer utdelning. Kapitalet blir låst.
KF - Ta ut vinsten som utdelning alternativt köra 5:25 när du inte vill jobba längre.
AF(depå) - Ta vinsten som lön när du uppnått pensionsålder till otroligt låg skatt. Dåligt om du behöver få ut pengar tidigare.
Mindre bra:
TJP - Kapitalet blir låst. Egentligen inga fördelar.
Välkommen till forumet. Se gärna diskussionen här:
och om du känner att du har lite tid att slå ihjäl:
När det gäller sparandet så gäller samma regler som vanligt:
Om beloppen är stora (någon miljon) rekommenderar jag även: