Alla era avsnitt om pensionen har lugnat mina farhågor kring hur det blir när min generation går i pension om 35-40 år. SPFs senaste rapport tillsammans med headlines som denna har dock eldat upp min oro igen. Är det verkligen fortfarande så att man inte behöver spara till pensionen, även med detta senaste i åtanke?
Det här gäller allmän pension. Den allmäna pensionen kommer vara en mindre del av din pension om 35-40 år, det viktigaste är att man har tjänstepension. Att spara på eget håll kan man se som en försäkring mot att pensionssystemet slutar funka, men man ska komma ihåg att Sverige har ett väldigt robust pensionssystem så andra länder kommer få större problem innan oss. Det är bättre för psyket att ha en mer positiv bild till varför man investerar till pensionen, kanske vill du kunna gå i pension tidigare, börja jobba halvtid vid 50 och spendera tid med barnbarn, bo utomlands vinterhalvåret… det finns många livsbejakande anledningar till att investera!
Jo precis. Mina tankar snurrar lite kring egenföretagande och pensionen. Nu har jag ännu inte startat eget AB, men kommer göra det inom kort. Har inte 100% koll på vad som gäller avseende pensionsavsättningar som egenföretagare.
Förlåt min okunnighet och rätta mig gärna om jag har fel här. Tjänstepension dras väl innan skatt? Eller har jag bara antagit det för att det är så det fungerar i exempelvis USA? Kan man ha tjänstepension som egenföretagare, eller bara spara 6% av sin lön i ett ISK?
Tänker att det borde vara förmånligt att ha tjänstepension (om den dras innan skatten) då man får hävstång motsvarande skatten. Är jag helt ute och cyklar här?
Tack! Vad är oron mer konkret tänker du?
Det här är väl det största problemet med pensionssystemet - det så kallade respektavståndet - eller att livsinkomsten inte slår genom tillräckligt mycket. Jag vet att Pensionsmyndigheten har skrivit en promemoria om det till regeringen och att det är något som diskuteras.
Men jag tänker spontant inte att det påverkar supermycket, eller hur tänker du?
Såg nu ditt svar ovan.
Inga problem, men tänk på att det är ofta snarare det här som skapar oron snarare än att systemet är dåligt. Jag känner att jag har ganska bra koll och oroar mig inte jättemycket. Så låt oss hjälpas åt med kunskap så tror jag inte att du behöver oroa dig supermycket.
Grattis! Som företagare har du SUPERmånga alternativ (fler än som anställd) att skapa riktigt bra förutsättningar för pension. Vi pratar lite om det här med @monica att företagare har många fler alternativ.
Basen som jag skulle säga är att börja med att ta kontakt med t.ex. en försäkringsmäklare som t.ex. @RicardNylund för att få hjälp att sätta upp samma skydd som du skulle ha som en anställd. Det gäller:
- Avsättning till tjänstepension minst 4.5%
- Premiebefrielse
- Sjukförsäkring
- TGL
Därefter kan man sedan bygga ut det med olika tilläggsgrejer (sjukvårdsförsäkring m.m.). Jag håller på med ett avsnitt på temat. Men det absolut viktigaste är att du plockar ut en ordentlig lön eftersom den stora delen (och alla försäkringsmoment) bygger på din inkomst. Jag brukar rekommendera att försöka sikta på runt 50.000 SEK/mån över tid som ger maximal avsättning till pension och välfärdssystemet.