Hur ska man lättast omfördela fonder? Har för nuvarande LYSA men vill byta till Avanza istället så jag kan välja mina fonder men detta med omfördelning känns jobbigt och komplicerat

Så hur ska man göra egentligen? Har inga räntor utan 100% aktiefonder men vill gå över från LYSA till Avanza men omfördelning inom fonderna känns komplicerat… Eller finns det någon enkel step by step guide där ute som är bra på att förklara?

T.ex om jag kör portföljgeneratorn i avanza låt oss säga 60% global, 20% sverige och 20% europa/tillväxt.

Skulle någon av fonderna inom av dessa kategorier gå mycket bättre än dom andra så kommer fördelningen inte se likadan ut efter 1 år.

Lång förklaring till enkel fråga… Så hur gör man och är det svårt att lära sig?

Eller räcker det med att månadsspara i samma % grad som man vill ha fonderna? T.ex om jag månadssparar 1000 så lägger jag 600 i globalfonderna?

Är rätt lätt att lära sig, man säljer av lite av det som gått bra och köper av det som gått sämre. Finns excel mall här: Mall för ombalansering 2022 Bra att ha som hjälpmedel.

Men har du 100% aktier skulle jag påstå att ombalansering är tämligen överskattat. Du skulle tex utan problem kunna spara i Basportföljen utan ombalansering i 15 år, bara gå in nån gång om året och kolla att ingen fond lagt ner.

4 gillningar