Hur ska man tänka inför befarad börsnedgång

Hörde just nu på nyheterna att man varnar för börsras 2021.
Är det i ett sådant läge man ska investera i silver och guld?
Tacksam för tankar och tips!
Lena

Jag är väldigt ny i den här världen, men min plan i händelse av ett börsras, är att fortsätta månadsspara och sätta på mig säkerhetsbältet, kanske göra som strutsen och köra huvudet i sanden tills det går uppåt igen.

3 gillningar

Jag är ung så jag kommer definitivt köra på samma strategi, ev försöka köpa lite extra.

Personligen tror jag att det bara är dom som behöver pengarna inom nåt år som behöver vara oroliga, och då kanske man inte borde ha dom på börsen alls.

1 gillning

Jag tror att det viktiga är att se över risken i sitt sparande om man går i samma tankar som du och fråga sig den klassiska frågan ” vad som är det värsta som kan hända?” Är svaret på den frågan att ”jag kommer inte ha råd att gå i pension” eller ”jag har inte råd att köpa en bostad inom något år” tror jag att risken är för hög. För min egen del så är det lång tid kvar till pensionen, backar investeringarna på kort sikt kommer de med största sannolikhet att gå upp igen innan jag verkligrn behöver dem, det enda som kan vara problemet är att de är låsta en längre tid. Det är en risk jag personligen är villig att ta. Alltså fortsätter jag på inslagen väg även vid nyheter om stundande börskrasch.

1 gillning

Man ska nog se till att ha en strategi så att man inte behöver gissa när nästa börsras kommer.

Jag struntar i vad ”experterna” i media spekulerar ska hända, jag känner mig trygg med mitt månadssparande i globala indexfonder.

3 gillningar

I ett börsras är kontanter bra att äga, eftersom de inte påverkas av aktiekursen. Guld och silver är bra främst i inflation, vilket även händer nu då pengar trycks i extrema volymer.

Skulle inte råda att börja gå all in på marknadstimeing och lägga dig vid sidan av. Är du väldigt orolig, växla 10% aktier mot kontanter och/eller guld

Jag ser ingen anledning att fästa någon vikt vid vad som sägs på nyheterna. Men tror man att ett visst index eller en viss aktie ska gå ner bör man väl köpa motsvarande säljoptioner. Själv ligger jag lång på börsen med 90% av min disponibla förmögenhet (resten i en liten cashbuffert).

1 gillning

Hade man vetat att det kommer ett börsras eller kunnat förutsäga det med hög sannolikhet så hade väl börsraset redan skett? :upside_down_face:

Som andra sagt. Helt omöjligt att veta. Börsen är uppåt idag i alla fall :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag är inte direkt orolig för ett allmänt börsras eftersom jag sparar långsiktigt och räknar med upp- och nedgångar.

Viss oro känner jag för vissa aktier som gick bra förra året så jag har sålt av en del, bl.a. Avanza aktier, och funderar på vissa andra försäljningar i min portfölj.

Jag kanske borde förtydligat att jag har ett litet belopp i en pensionsförsäkring som jag inte längre sparar i. Det är tre aktiefonder i denna försäkring men jag har möjlighet att byta fonder. Jag har ju inte lust att se denna minska under några år innan jag ska börja få utbetalningar.
Lena

Börsen kan alltid rasa, vilken dag som helst. Ofta utlöses ett ordentligt ras av något oväntat. Hade det inte varit så skulle många redan nu ha börjat sälja av med konsekvensen att börsen hade tappat momentum och börjat vika av nedåt. Detta har inte hänt.

Men någon gång kommer det att hända och därför bör man redan nu ha en plan för hur man ska göra. Om du tänker ligga kvar och övervintra har du ju redan tänkt färdigt. Annars är någon form av livräddare lämplig som t.ex en stop loss på kanske 10%, en negativ månad eller något liknande. Då kommer du att skydda ditt verktyg, kapitalet. Men du riskerar också att sälja i onödan om signalen visar sig vara falsk. Vad du riskerar då är att missa början på en eventuell uppgång men det kan man kanske tycka är ett pris värt att betala.

Det är alltid läge att investera i guld. Hemligheten är att alltid ha en strategi som fungerar oavsett om marknaden går upp, ned eller sidledes, inte bara när det börjar bli “nervöst”.

Sitt still i båten är ett sjukt slitet uttryck. Men jag gjorde det när Covid-19 sänkte börsen februari 2020. Sålde jag? Nä, fortsatte köpa. Men självklart kan det vara långvarigt och ens strategi är att övervintra, flera vintrar om så det behövs .

Därför behöver man cashflow för att kunna klara sig. Annars får man sänka sin risk, dvs ha en större andel i cash.

Frågan är dock hur många som skulle pallat trycket om vi fortfarande var i fallet nästan ett år senare. Covid-kraschen var ju mer som en skrämselhicka.

Ja, det är smart att ha en plan om hur man ska agera när det kommer en börskrasch. Min plan var att ha allt sparande i Lysa och när kraschen kommer väljer jag bara 100% räntor (och enligt uppgift få den kurs som är just den dagen om man säljer innan 16.00) tills faran är över. Det gick väldigt bra fram till att jag skulle öka upp aktie-andelen. Då satt jag med mina räntefonder och såg börsen klättra uppåt utan att kunna göra ett smack, tackar.

Mådde ju givetvis dåligt, men man tittar inte på innehaven när man är i en börskrasch, utan man tittar framåt.

För att den planen ska fungera förutsätts att fallet fortsätter ner under flera dagar. Tittar man på andra krascher än Corona så är det även ett flertal “bulltraps” vilket riskerar leda till att du tappar mer än fallen då du svänger över fram och tillbaka mellan aktier och räntor i otakt.

Gick du över till 100% räntor i slutet av oktober också när det föll typ 9%? Då hade du ju missat den nästan omedelbara rekylen?

Jag sålde då i oktober och kan fortfarande tycka att det var ett bra beslut. Hade det fortsatt ner skulle jag ha haft ett bra skydd.

“Problemet” var att jag inte var kylig nog att köpa in mig igen tillräckligt snabbt. Att sälja är lätt men det är tyngre att köpa tillbaka. Jag var dessutom rätt nöjd med årets resultat och vill inte riskera det. Mitt prio nummer ett är att bevara kapitalet och undvika stora nedgångar. Prio nummer två är att maximera avkastningen. Den prioriteringsordningen får sina konsekvenser.

Jag Behåller allt och fortsätter månadspara. Inte en chans att jag säljer, istället köper jag för pengarna jag sparar för att gå in ner kraschen kommer för den kommer. Ser börs krasher som ett bra tillfälle att få lite försprång och lite skjuts uppåt:) 100/0 Men helheten är inte 100/0 för har man allt investerat är man riktigt illa utte.

2 gillningar

Det som redan är inne på börsen får förbli där, i samma fördelning som ursprungsplanerna sade. Dock har jag en betydande (i relation till mitt befintliga sparande) klumpsumma kontanter som ska in på börsen och det skulle ju suga att lägga in dem precis innan en crash.

En del ska in i en RT-portfölj, och den är det väl mer lugnt med, en annan del ska direkt in i 100% aktier för pensionen 30+ år bort. Ett ökat månadssparande är ju ett alternativ, men lägger jag in det över säg 10 månader så kanske kraschen kommer den 11e och jag har missat en större del av uppgången till dess…

1 gillning