Hur skapas pengar

Nej det var jag såklart inte och kan tilläggas att exemplet med snickaren kommer från USA och har för mig att det är Ray Dalio eller liknande som kör med den.

Men vad vi betraktar som ett värdigt liv förändras över tid och inget som är konstant. Annars kan vi ju dra allt mot när vi levde i grottor men det blir inte särskilt konstruktivt. Det jag menar är att den relativa avkastning på att arbeta och låna pengar för att köpa tillgångar är högre nu. Det är ju även detta forums huvudsakliga tema. Investera dina pengar i arbete då dessa kommer få högre avkastning än att arbeta och skapa verkliga värden i verkliga världen. Och just eftersom att jag håller med denna blogg om att det verkar vara det mest effektiva sättet att hantera problemet med ställde jag mig en fråga.

Vad är det mer effektivt än?
Varför är det mer effektivt än att arbeta?
Och vad är konsekvenserna på sikt av det?

Som jag ser det är problemet att mer människor jobbar mindre med verkliga jobb och fler med att köpa tillgångar för lånade pengar. Vilket förr eller senare bör resultera i att cykeln vänder när ingen har förmågor och färdigheter för att skapa välstånd. Då kommer folk att upptäcka att deras tillgångar är inte värda något om det inte finns någon som skapar värdet i tillgången. Jag vet dock inte alls om jag är inne på rätt spår. Men jag skiljer på filosofi och vetenskap/fakta så här.

Filosofi är hur kommer vi fram till frågan som önskas ställas
Vetenskap/fakta leverera svaret på frågan vi ställt men svaret kan aldrig bli bättre än fråga.

Här upplever jag att svaret på frågan är väldigt välarbetade men glömt ställa frågan vad är konsekvenserna av detta över tid.

Mvh
Fredrik

1 gillning