Hur skulle ditt drömkort för gemensam ekonomi se ut?

Hej kloka RT-are!

Jag och två vänner har pratat om vår upplevelse kring friktionen kring delad ekonomi, där vi tycker pengarna ofta inte räcker hela månaden ut för vi inte har full koll på vad den andra handlar.

Svårt att få en överblick när vi inte har någon “ansvarig” för ekonomin. Och att trots att vi har ett delat kort så hoppar vi mellan Amex för stora köp, Klarna för vissa köp, Swish för annat och såklart excel några gånger per år för att göra avstämningar eller hantera stora livshändelser, typ flytt eller barn på G.

Så vi tänkte se om vi kan göra något åt det, och planerar ta fram ett nytt kort + app för par som delar hela eller delar av sin vardags­ekonomin.

Därför vill vi höra vad ni faktiskt saknar eller älskar med era nuvarande kort — innan vi bygger fel grej. Kanske är det bara vi som är dåliga på att styra upp vår situation :slight_smile:

Berätta gärna:

  1. Vilket kort/konto använder ni tillsammans i dag?
  • Varför just det?
  • Vad funkar / vad suger?
  1. Vilken Enskild grej skulle få er att byta? - Exempelvis cashback, smartare verktyg för att säkerställa att ni lägger pengar på rätt saker/håller er budget, schysst ränta, metallkort-känsla

  2. Betygsätt 1–6 (inte viktigt → superviktigt):

  • Cashback/bonus på köp
  • Smidig onboarding via BankID
  • Push-notiser som löpande håller koll på er spend i relation till er budget?
  • Stöd för “kuvertmetoden”
  • Bättre överblick över ert spenderande och sparande
  • Verktyg för att administrera er gemensamma ekonomi generellt, utlägg, swishbetalningar, fördelning av större köp m.m
  1. Vad är en rimlig avgift för ett “drömkort”? - 0 kr? 49 kr/mån? Engångsavgift?

  2. Har ni någonsin tjafsat om pengarna på ert gemensamma konto, eller hur ni spenderar pengar? - Vad hade löst det?

Vi summerar insikterna (anonymt) och låter dem styra prioriteringen.

Tack för att du hjälper oss bygga något som faktiskt (förhoppningsvis) löser ett riktigt problem!