Har ni förslag på hur man kan tänka kring hur stor buffert det kan vara bra att ha i ett AB med följande förutsättningar:
Konsultverksamhet på “extraknäcksnivå”, inga fasta tillgångar, inga skulder, ingen likviditetsbrist, inga stora kostnader, årsomsättning för närvarande runt 100 000 kr.
Bör man då låta allt vara kvar i bolaget, skatta vinsten och inte ta ut någon lön eller utdelning innan man har byggt upp ett större kapital i ABt? Eller är det bra för sin totala ekonomi att plocka ut så mycket som möjligt så fort som möjligt ned till det insatta aktiekapitalet, 25 000 kr (givet att den totala lönen är under 46 000 kr/mån)? Ska även sägas att ABt ifråga inte har några anställda än så börjar man ta ut lön så får man också börja deklarera det varje månad sedan vilket ju blir visst merarbete.
Jag tycker det är gött att ha buffert kvar i AB’t. Jag använder delar av detta kapital till lite mer riskfyllda placeringar i onoterade innehav eller när jag får någon rolig affärsidé som jag vill testa. Är också fint att ha lite pengar utanför det vanliga familjesystemet.
Eftersom omsättningen är så låg som 100k skulle jag nog också behålla kapitalet i bolaget. Det är fördelaktigt att lyfta över kostnader till bolaget när man kan (exempelvis ny dator beroende på vad du gör). Du bygger samtidigt upp ett utdelningsutrymme som är högre än din omsättning varje år. Med andra ord, behöver du pengarna privat är det bara att dela ut det vid behov.
Tack för de tankarna. Jag är ny som företagare och har inte riktigt orienterat mig än i allt. Nackdelen med att vänta till senare med att plocka ut pengarna är väl att de först skattas som vinst och sedan som utdelning? Medan de slipper skattas som vinst om man tar det som lön under året, eller hur funkar det?
Ja, det beror lite på i vilken situation du är i. När du skriver extraknäcksnivå antar jag att du har ett vanligt lönearbete vid sidan av? Ligger du under brytpunkten för statlig skatt kan du fylla på med lön från bolaget tills du når strax under 45k i bruttolön/månad. Ligger du redan över blir det mycket mer fördelaktigt att betala bolagsskatten (20,6 %) och sedan skatten på utdelning (20 %).