Vinst i ett aktiebolag | Hur ska man tänka?

Hej!

Jag är helt ny i företagssvängen och tänker starta ett AB inom bla e-handel. Funderade på detta med vinst: först hade jag tänkt försöka ta ut så lite som möjligt i lön för att spara pengarna i bolaget för framtida investeringar, men då ska man ju betala skatt på vinsten man gjort sen, så då känns de ju som jag borde ta ut högre lön just nu pratar vi inga stora summor i lön - hade tänkt ta ut 5000kr i mån (4587netto, kostar bolaget 6571kr att betala ut) och lämna bolaget med 3985kr i vinst. Räknar med att sälja dåligt i början varav den lilla lönen och vinsten (ca 10 558kr innan nån lön betalas till mig själv)

Hur ska man tänka egentligen?
Ska jag ta ut högre lön, spara dom pengarna jag egentligen tänkt lämna i bolaget och investera dem för att återinvestera dem till bolaget sen? Är det ens lagligt? Haha.

Vill ju bygga upp en buffert i bolaget så jag har pengar där för framtida investeringar, inköp och oförutsedda händelser varav jag tänkte ta ut så lite från det som möjligt men då läste jag ju att man vill minska vinsten pga skatten och istället ta ut mer i lön.

Vad säger ni erfarna och kunniga på området? Uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh

1 gillning

Du behöver inte ta ut någon lön om du inte vill.

Redovisar du en lön behöver du inte plocka ut pengarna. De står då kvar som en skuld till dig.

3 gillningar

Inte? Men om jag vill ta ut lite lön då, som i mitt exempel, vad är bäst att göra av överskottet? Låta de ligga i företaget som vinst? Eller plocka ut mer i lön då man måste skatta på vinsten ändå? Blir lite förvirrad då jag antog man ville ha ”bra vinst” i bolaget och spara så mycket överskott som möjligt för att ha som buffert etc etc men så läser jag att vissa säger att man vill minska vinsten och hellre ta ut mer i lön då man måste skatta på vinsten… men hur får man då en buffert för framtida investeringar liksom om man minskar vinsten? Snurrigt!

1 gillning

Går bolaget med vinster omvandlas det till ”Eget kapital” i balansräkningen efter att det bokföringsmässiga överskottet bolagsbeskattas. Eget kapital är sen bokföringsmässigt en tillgång/ett specifikt belopp man i princip BARA vill skatta fram via lågbeskattad utdelning (eftersom de redan är beskattade en gång). Sen att själva ”pengarna” bakom siffrorna i bokföringen kan ligga kvar och investeras/förränta sig utan att man väljer att skattar fram de via lågbeskattad utdelning osv är liksom en annan sak.

Vill du bygga upp en ”buffert” för framtida löner, investera i grejor/tjänster osv är det främst ”OBESKATTADE pengar” du vill kunna spara (=skjuta upp användningen/beskattningen för, alternativt kvitta mot kostnader framöver). Vanligtvis sker det bokföringsmässigt genom ”periodiseringsfonder” som skapas vid årsbokslut. 25% av vinsten för AB (30% enskild firma?) kan avsättas till P-fond för varje år. Då undantas det avsatta beloppet från beskattning det året. Sen måste man återföra de till beskattning senast inom 6 år och det görs då vid årsbokslut.

Sammanfattningsvis:

P-fonder =PARKERINGSPLATS för OBESKATTADE pengar som är en bra buffert för framtida kostnader inom 6 år. Sen kan du varje år bokföringsmässigt avsätta 25% från årets vinst till en ny P-fond. OBS! Även pengar från äldre P-fonder du återför ett år inräknas i vinsten före skatt det året och på så sätt kan du i praktiken återigen avsätta 25% av den P-fonden/beloppet som du precis återfört.

Bolagsbeskattade pengar = ”EGET KAPITAL” är mer att se som en specifik summa av ägaren ej uttagna/utlånade pengar. Det kan man se som en LIKVIDITETSBUFFERT för bolaget. Dvs själva pengarna kan användas av bolaget men de kan/ska/är ofta tänkt att skattas fram till ägaren via lågbeskattad utdelning framöver. MEN de kan så klart även stå kvar hos bolaget och generera avkastning ÅT BOLAGET vilket då blir NYA rörelsevinster i bolaget där då den vinsten ingår i bolagets resultatet det året och den då kan/ska skattas fram på olika sätt. Ungefär som att man bygger en slags ”bolags-pengamaskin” som jobbar med ägarens ännu obeskattade kapital.

3 gillningar

Tack så mycket!

Om vi tar detta exempel: jag säljer varan X, och nästa månad vill jag ta in vara C också och sälja, då behöver jag ju en batch med pengar för att kunna finansiera inköpet av vara C.

Då kan jag ta en del av vinsten och spara i en p-fond för att sedan kunna finansiera inköpet av vara C. Dock är pengarna i p-fonden inte ”den riktiga summan” eftersom jag måste skatta på dem när jag ”tar ut” dem därifrån? Så kapital B är egentligen bara D och har således summa D att spela med.

Om jag inte skjuta upp nån skatt, dvs lägga i p-fond, utan ha skattade pengar klara för användning (rädd jag glömmer att det inte är skattat och kommer åka på nån skattesmäll eller nått) - kan jag ta ut mer i lön för att spara dem privat och sedan återinvestera dem i bolaget? Eller är det dumt? Antar det blir dyrare eftersom pengarna går igenom ca 32% skatt innan dom betalas ut och jag skulle bara skatta 20,6-ish% när jag tar ut från p-fond?

Är bara rädd att åka på nån skatt jag glömt bort om jag lägger i p-fond , skjuter upp etc.

Hej Elin!

Gällande just periodiseringsfonderna så är det bara en redovisningsteknisk metod som är relevant vid själva årsbokslutet, vad du gör månad till månad inom räkenskapsåret spelar ingen roll.

Jag tror du skulle göra bäst i att inte försöka optimera i det här läget utan börja enkelt och lära dig de grundläggande principerna bakom att driva bolag, sedan kan du optimera och tänka mer avancerat efter hand. Mina tips i början är:

• Ta ut så mycket lön du behöver men inte mer än så. Ett nystartat bolag behöver ofta alla kassa det kan få, särskilt om du ska göra inköp av varulager. Om du gör vinst första året kan du absolut ta aktieutdelning också, om du inte tror pengarna behövs i verksamheten
  • Du betalar ju skatt (arbetsgivaravgift) på din lön också så att ta ut lön är inget magiskt sätt att slippa skatt. Det är bara skatt vid olika punkter. Lön är det dyraste sättet att få ut pengar ur bolaget, men har många andra fördelar.
  • Att flytta ut och in pengar i bolaget är aldrig skattemässigt effektivt.
  • Först när det börjar gå bra och du gör lite vinst kan du titta på att optimera din situation.
  • Periodiseringsfonder som nämns är ett bra verktyg! Ta hjälp av en redovisningskonsult när du gör ditt bokslut så blir detta bra.

Grunden för ett långsiktigt sunt bolag är att det går med vinst. Att betala skatt på den vinsten är inget konstigt. Sedan kan man absolut optimera saker för att minska skatt, men börja med att få ditt bolag att gå riktigt bra, det är rätt sak att fokusera på! :blush:

2 gillningar

Det verkar ju som att det går att öppna ett sparkonto i företaget, är det inte lättast då att bara starta ett sparkonto där jag placerar vinsten och kan ta ut från när jag vill investera i nya inköp?

Du kan absolut ha ett sparkonto i företaget om du skulle vilja det, men blanda inte ihop det med periodiseringsfonden. P-fonden är inget riktigt konto, det är bara en redovisningsprincip för att förskjuta vinster eller förluster mellan räkenskapsår.

Ja jag såg det precis när jag läste på, jag trodde de var en fond på riktigt! Haha!

1 gillning

Tack för ditt svar, såg det precis, av nån anledning såg jag det inte förrän nu :sweat_smile: Välsigt bra och enkelt förklarat! Tusen tack!

1 gillning

En sista fråga (som förmodligen är ganska dum men ändå)

Om vi säger då jag har 20.000kr i vinst och tar ut 5000, kan jag bara låta resten bara ligga kvar på företagskontot eller måste jag göra nått med dem? Placera nån annan stans? Jag betalar ju in 20%-ish av skatten på dem förstås men sen kan dom bara ligga på företagskontot/sparkontot o damma?

För som du säger, i dagsläget vill jag ha de så enkelt som möjligt för att begripa mig på detta. Så jag vill ta ut så lite lön som möjligt och spara resten i buffert, på enklast möjliga vis.

För att svara enkelt: Ja, när du betalat skatter och avgifter kan pengarna ligga kvar på företagets konto. Vinstskatten betalar du efter årsbokslutet, så kom du gör denna vinst på 20 000kr i bolaget 2024 kommer du betala skatten under 2025.

Den dag du märker att du har ett större/ökande överskott kan du överväga såväl sparkonto som fonder inom företaget om du inte vill ta ut pengarna i lön eller aktieutdelning. Men åter igen, ett senare problem när man är helt ny :slight_smile:

1 gillning

Klockrent förklarat! :+1:

3 gillningar

Hmm om jag förstår rätt kan man alltså öronmärka pengar till lön så istället för skatta 20% på de pengarna om man inte väljer ta lön så kan man märka de som kostnad och sen betala ut i framtiden oskattat?

Tror du tänker på “Tantiem” finns lite olika regler omkring det. Var populärt senaste gången bolagsskatten sänktes.