Buffert om man är företagare: ska man ha den i företaget eller privat?

Hej!

Skriver här för att få lite oliak synvinklar och rekommendationer. Jag är egenföretagare och ensam i mitt bolag. Har i dagsläget en liten buffert privat på högräntekonto. MEN hur skulle ni göra för att föra sparande för buffert som egenföretagare? Utanför företag eller i företaget. Om utanför, hur ska jag gå tillväga för att samla för det en period? Ex ta ut extra i lön för att bygga upp. För- / nackdelar?

Sedan även: Har ni tips på hur jag kan få ränta på mitt kapital i företaget? Har Handelsbanken!

Ha en fin måndag!

1 gillning

Är långt ifrån expert men får du inte svar av någon annan kan jag försöka:

Aktiebolag? Om du har överskott bör du ta lön till brytpunkten för att maximera pension och socialförsäkringarna, utöver det ta utdelning enligt 3-12 reglerna med låg skatt och låter eventuellt ytterligare överskott kvar i bolaget i väntan på sämre tider eller pension.

Jag har AB sedan något år och använder Handelsbanken men tröttnade på dåligt fondutbud på vissa sparformer. (Helknäppt, de har ett hyggligt fondtorg som man inte kommer åt i KF eller för pension, mäh) Jag skaffade en kapitalförsäkring på Avanza där jag sätter in medel som behövs på några års sikt men har Handelsbanken för övriga tjänster. Buffert och nästa års utdelning lägger jag på ett vanligt konto med hygglig ränta. (Gillar att behålla det på samma bank, kan flyttas runt snabbt och smidigt.)

Har blivit varse att man behöver skatta för KF insättningar hela kalenderåret så jag är lite försiktig att skyffla pengar till/från där.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Den stående rekommendationen i forumet brukar var:

1. Ta lön upp till brytpunkten (ca 52.000 SEK exkl. moms)

2. Avsättning till tjänstepension (eller motsvarande lösning, t.ex. direktpension, pensionsstiftelse eller liknande). Här finns dock lite olika åsikter i forumet. :see_no_evil:

3. Maxa utdelning enligt din K10

4. Ha / investera överlikviditeten i bolaget på samma sätt som privat (t.ex. fondrobot, global indexfond, sparkonto, räntefonder etc)

Således skulle jag säga att försök alltid ta ut så mycket som möjligt från bolaget och ha bufferten privat. Om du har ett stort överskott i bolaget så behöver du ju inte ha stor buffert privat eftersom du då kan ta ut en extralön eller vänta till nästa år för att ta utdelning och brygga det fram tills dess.

4 gillningar