Hej! Komplett nybörjare här som efter ett helt verksamt liv i ekonomisk osäkerhet nu är väldigt sugen på att få till ett bra sparande…
Jag undrar hur ni tycker jag ska tänka med mina fyra hinkar, och framför allt bufferten. Jag vill gärna tillämpa principen ett års utgifter minus garanterad inkomst för att räkna ut hur mycket jag bör ha. Men eftersom jag är egen företagare (AB) så har jag ingen garanterad inkomst, uppdragen kan vara slut när som helst. Ska jag räkna A kassa som sådan? Hur tänker ni andra som är egenföretagare?
Hej Victor,
A-kassa är absolut en sådan garanterad inkomst, samt inkomstförsäkringar som du eventuellt har tecknat som egenföretagare 
Liter beroende på vilken företagsform du har så skulle jag även övervägt att ha den större bufferten i AB. Jag själv har t.ex. nästan en årslön i bolaget mer eller mindre i buffert. Det gör att jag inte behöver a-kassa privat. Man behöver således inte dubbelbuffra. Men det går bara att tänka så med AB inte med t.ex. enskild firma.
I övrigt håller jag med @Robin i hans svar.
Jag gör ca 100k i vinst per månad och avsätter ca 70k av dessa i en kapitalförsäkring med en mix av 4 aktier och fonder. Min plan är att när jag har 200k buffert i rena pengar så kommer jag avsätta de hela 100k till kapitalförsäkring varje månad.
Jag började köra eget i september och hade lite initiala kostnader i dator, mobil, skärmar och liknande, och därför har jag endast hunnit sätta av 120k än så länge.
Tänker jag fel här? Borde jag har mer i buffert i ”reda pengar” i företaget, jag har inga direkta kostnader på månadsbasis du jag är enmanskonsult med AB.
Sjukt bra jobbat! Nej, så länge pengarna är tillgängliga så är det bra.
Tack, det känns bra och hoppas att jag ska kunna köra på så här under många år. Men givet naturen av min business (consulting) så kan det säkert gå lite fram och tillbaka över tid.
Ok så de likvida pengar som finns i AB:t efter att jag tagit ut lön etc kan räknas som min buffert, men då ska de heller inte investeras i nånting utan bara ligga där. Har jag fattat rätt? Då går jag vidare till nästa fråga som kommer som nytt inlägg!
Ja, sedan beror ju det på summa också. Har du en årslön så lär du ju inte behöva allt om en månad. Då kan man unna sig att t.ex. använda bankkonto med ränta, eller kanske till och med placera en liten del av kapitalet t.ex. hos en fondrobot som LYSA:
Glöm inte att räkna av vinstskatten varje månad också så att du vet att de pengar du investerar är dina. Man givetvis investera “statens” pengar under året också men man bör då vara medveten om risken.
Jag gör ett personligt bokslut varje månad där jag drar av alla skatter/moms/osv och lägger de i ett separat konto, därefter vet jag med säkerhet hur mycket jag har att leka med per månad.
A-kassa och egenföretagare är två ord jag inte tycker rimmar väl… finns det någon a-kassa som inte kräver att man sätter bolaget vilande? Förklara gärna hur ni tänker kring a-kassa och buffert för egenföretagare… I min värld finns ingen buffert från a-kassan som egenföretagare…
Så här gör jag. Jag har ungefär ett års buffert i företag. Det gör att jag inte behöver vara med i A-kassan. Om jag vet att det börjar gå åt skogen, så kan jag gå med i A-kassan när jag börjar nalla på bufferten.
Nekrobump.
Jag har enskild firma och kommer komma i mer skarpt läge nu till våren. Inför det vill jag ha en buffert som motsvarar den “lön” som bidrar till familjens månadsbudget. Så jag funderar att sälja av lite privat fondsparande och lägga undan 3, 6 eller 12 månader av “månadslöner” på sparkonto/lågrisk. Brottas lite med storleken. Tänker att jag lägger det på privata konton utanför företagskonton. Sannolikheten att jag behöver använda denna buffert redan nästa år är hög.
Tänker jag rätt?
Intressant och smart. Känns som en trygg, försäkring.
Det enda “negativa” med det är väl egentligen att du måste betala ut lön på pengar som redan bolagsskatten är dragen på?
Alltså Den effektiva skatten blir då :
1.Bolagsskatt (20,6%)
2.Sociala avgifter(31,42%)
3. Privat skatt(Ca 30 %) (på lönen)
Men såklart får den “extra” 20,6% skatten vägas mot att ej ha möjlighet att ta ut något alls. Eventuellt ta ut mer/max i utdelning och spara privat?
Sen märker jag när jag skriver att detta blir väl egentligen en Prioritetsfråga som ny företagare.
Vad ska man ha som prioritet.
Maxa lön först?
Sen utdelning?
Sen Tjänstepension?
Sen börja spara till denna typ av buffert?
Man kan väl bara sätta pengar i ett KF som kommer från resultatet?
Fast det kan man väl parera (i alla fall till en viss del) via periodisering?
Bra poäng, doc 25 % av överskottet.
Men på så sätt skulle man kunna spara 25 % av vinsten, och sedan sätta de i Fonder som egen försäkring.