Har hängt på det här forumet en stund nu, men aldrig startat ett ämne själv. Tänkte att det vad dags nu!
Som rubriken lyder, ni med eget AB, hur resonerar ni kring buffert?
Normalt sett som anställd rekommenderas man att ha 2-3 månadslöner på ett sparkonto med ränta, ifall man mot förmodan skulle bli av med jobbet eller något annat tråkigt händer, vilket jag tycker låter helt rimligt!
Jag själv befinner mig i en sits där jag har helt försummat min privata buffert i förmån för investeringar och amortering på bolån. På grund av ränteläget och relativt hög belåning (80%) amorterar jag just nu väldigt mycket, ungefär 32% av min nettoinkomst och stoppar runt 3-5% på börsen varje månad, resten lever jag upp.
Min filosofi är att det är bättre att amortera pengarna som potentiellt kunde byggt upp buffert på ett räntekonto. Bolånet är dyrare än vad jag får i ränta på ett sparkonto - Därav har jag i princip ingen buffert alls just nu. Till saken hör att i mitt AB har jag ungefär 1 års buffert för att betala ut min lön.
Jag har prioriterat att bygga en buffert i företaget framför att ta utdelning då jag anser att jag inte behöver de pengarna privat. Som IT-konsult, vad tycker ni är en rimlig buffert i ett AB?
Bör jag tänka om gällande min privata buffert?
Jag nyfiken på hur ni ser på det när man har ett eget AB där man byggt upp en buffert med 1 år eller mer i lön att betala ut.
Anser ni att man behöver ha lika stor buffert privat då, om ens någon?
Förutsatt att man äger sitt boende;
Behöver man ha en buffert som täcker för att alla vitvaror går sönder samma månad?
Följdfråga om ja, behöver man detta även om man kan ta det mest akuta på kreditkort och betala av det inom 2 månader, innan räntan börjar ticka?
Risken att alla vitvaror går sönder samma månad är väl mindre än att bli uppäten av en haj och träffad av blixten, men det kan fortfarande hända!
Skillnad på lägenhet och hus såklart, hus har fler, dyrare saker som kan gå sönder, jag vet inte vad en ny värmepanna kostar exempelvis, kanske mer än vad man känner att man vill ta på ett kreditkort?
Om man bor i hyresrätt och driver AB med samma förutsättningar, behöver man en buffert alls då? Vad finns det som kan bli akut dyrt som man måste ha?