Hur ta ut pengarna vid pension (ISK)?

Hej,

Ponera nu att jag är pensionär och har sparat ihop pengar privat till pensionen via ISK som nu totalt uppgår till 3,5 miljoner kr.

Vad händer nu? Tar man ut hela beloppet? Eller per månad? Hur blir det med skatter?

Dumma frågor kanske, men då jag inte är insatt så hoppas jag att någon som är det kan tänka sig att hjälpa mig.

2 gillningar

Vi kommer att plocka ut det som behövs för att täcka utgifterna månadsvis.
Hos Lysa går det att sätta upp månadsutbetalning.
Skatt på ISK beräknas på totala kapitalet per kvartal, 2022 blir det 0,375 procent per år.

2 gillningar

Uttag från ISK ger inga skatteeffekter då skatten istället dras som en schablon varje år. Dvs du har redan skattat för dessa pengar. De kommer alltså inte påverka skatt på annat pensions uttag.

Som SNS säger så har Lysa ett sätt som gör det smidigt att sätta upp ett automat uttag varje månad.

Och är du intresserad av att använda denna funktion så är det så att eftersom Lysa ocks är ett ISK så kan du fritt flytta dina pengar från nuvarande ISK till Lysa utan att det blir några skatteeffekter.

Med lysa är det även enkelt att justera din risknivå årligen så att du får lägre risk ju kortare tid till uttag du kommer (även under pågående uttag).

2 gillningar

Här kan du läsa lite hur man kan tänka och hur pensionsmyndigheten sänker risken vid 65 år .

2 gillningar

Tusen tack för era svar. Nu vet jag hur det ligger till.

2 gillningar

Nordnet (och säkert andra banker) har en funktion där man föranmäler ett konto du vill sätta in pengarna på. Sedan går du in och gör en överföring när du vill.

Man kan vara bekväm och ta ut ett stort belopp en gång per år, eller ta ut små belopp varje månad.

Oftast är börsen i stigande trend och då är bättre att ta ut små kapital uttag ofta bättre, så du har ett så stort arbetande kapital som möjlig.