Cirka 6-8 år kvar till jag går i pension. Hur hade ni investerat 800000 då?
Har sedan tidigare investerat lite i Lysa, så funderar på det även denna gången.
Hur hade ni investerat?
10%-regeln låter kanske som en klok idé. Det vill säga 10% aktiefonder för varje år som är kvar. T.ex om det är 8år kvar till uttag så placera 80% i aktiefonder. Resten i antingen räntefonder eller sparkonto med insättningsgaranti och med ränta.
Sedan minska risken för varje år.
Har hört om den regeln. Funderar på om jag ska öppna ett par konton med olika fördelningar kanske
Har inte tidigare hört att man bör sänka risken med10%.för varje år.
Det räcker med ett konto (eller möjligen två*) om du ska följa tumregeln; den procentuella fördelningen gäller HELA ditt sparande. 
*Ett ISK för aktiefonderna och en “vanlig” depå för räntefonder/kontanter.
Man tar inte ut alla pengar den dagen man går i pension. Man ska leva 20 år efter pensionen 
Jag noterar att TS redan verkar använda robot på Lysa och har själv också funderat på hur min gradvisa nergång i risk skall gå till utifrån 10%-regeln. Uppnår man samma effekt om man för varje år justerar om sin Lysa-portfölj? Dvs du börjar med 100/0 och sedan ändrar du till 90/10 när du har 9 år kvar osv? Finns det några fördelar/nackdelar med att göra nedtrappningen på detta sätt i jämförelse med att greja med sparkonton?
Det beror på… hur mycket pengar behövs om 6-8 år ?
Det enklaste sättet att hantera det på. Det som talar emot är att det finns lite osäkerhet kring hur bra räntefonderna kommer gå jämfört med sparkonto med insättningsgaranti och ränta.