Vi har eluppvärmd villa med element som delvis är ursprungliga från 70-talet. Huset värms dock i huvudsak om det är -10 eller varmare av en LL värmepump. Fungerar bra. Vissa vintrar går elelementen inget alls.
Vi fick en hel del kallras vintertid eftersom elementen nästan aldrig är igång. Vi har bytt ut en del mot olika typer. Bra elektronisk termostat är bra. Man slipper knäppande och stabil temperatur.
Helst element med oljefyllning . Luktar inte bränt äckligt damm när det startas. Värme trådarna i oljan , Kallras problemet löstes med nya mycket bra isolerade fönster. värme läckage ca 1/3 av dom gamla dom gamla elementen har.
Jag har några oljefyllda kvar som går nå’n enstaka gång om vintrarna. I övrigt värmer jag hela gipstältet (i e 70-talsvillan) med LLVP med två inneenheter och har monterat bort elementen i flera rum.
Men, jag säger som @Mikael8 - ingen gillar bränt damm och de brukar vara trevligare för miniatyrmänniskor också.
Bytade nyligen ut 2 gamla elraddar till vattenburna. Tror det lönar sig i längden. Även kanske bättre energiklassning. Ska göra en ny ED och förhoppningsvis få lite bolånerabatt.