Indirekt genom att det leder till inkomst av kapital genom schablonintäkten, och det är enkelt att få fram på t.ex. Ratsit.
En större fara som jag ser som uppkommit ganska nyligen är olika saker så som att “de första 100k på ISK ska vara skattefritt” eller liknande, oavsett belopp. För det innebär att banker som tillhandahåller ISK/KF/etc måste börja rapportera in detta till skatteverket. Vilket innebär att att det åter igen börjas byggas upp ett förmögenhetsregister (detta fanns tidigare när vi betalade förmögenhetsskatt).
Oavsett om detta register är offentligt eller ej, så gör bara faktumet att det skulle finnas till att det finns en extra attackvektor. Exempelvis utpressning mot de som har tillgång till registret. Eller bara någon som klantar till upphandlingen av IT-system för detta och köper in det av MC Inkasso AB för att de kunde erbjuda det billigast. Eller för den delen någon offentlighetshaverist som tycker att detta ska med i exporten till Ratsit så att vi inte bara får topplistorna “Högst inkomst i din kommun” utan även “Mest på ISK i din kommun”.
I allmänhet tycker jag att bästa sättet till ökad personlig säkerhet är att minska s.k. attackvektorer. Sätt man kan komma åt dig. Allt ifrån “annonsering” att du finns och vad du har för tillgångar/ekonomi, likt
Jag har inget telefonnummer kopplat till mig. Jag använder inte sociala medier. Finns inte med i de öppna sökresultaten i Ratsit, etc. Det sista kan iofs diskuteras huruvida det är en bra grej eller ej; då det ju ändå är möjligt att konstatera att när man söker på de som bor i det där dyra området, och så är det några hus där det inte verkar finnas någon träff även om det uppenbart bor någon där. En indikator på att det kan vara intressant att undersöka mer.
Sedan undviker jag att ha det dyraste huset på gatan, den dyraste bilen på uppfarten, eller ha dyra kläder för att minska onödigt intresse. Mjukiskläder är ju ändå skönare dessutom ![]()
Att generellt sett inte sticka ut; att vara s.k. grey man enligt ovan tror jag är bästa/första lagret av skydd. Genom att inte bli utvald som offer undviker man ju mycket. Är man redan utsatt/exponerad är det så klart annat som gäller.