Husköp- ta från aktie-fond konto eller ISK?

Hej!

Ska betala sista delen av kontantinsats vid husköp nästa vecka. Behöver sälja av en del av mitt sparande. Undrar vad som är smartast. Sälja fond som ligger i gammalt depåkonto och därmed få betala ca 100 000 i skatt eller sälja av del av ISK (dit jag månadssparar). Vissa menar att det är dumt att sälja av från depåkonto då de 30% som ska beskattas kan jobba för mig över tid (ränta på ränta), men samtidigt blir ju mitt ISK ganska mycket fattigare om jag tar pengarna därifrån och ränta på ränta-effekten går ju lika förlorad där? Tog den första delen av kontantinsatsen från ISK. Hur ska jag tänka?

Det beror på hur stort uttag som generar den skatten, tror svaret är olika om du plockar ut 10 mille eller 400k.

Fonder som ligger på gamla depå-konton brukar vara dyra aktiva fonder. Om det är så även för dig bör de säljas snarast möjligt och om det blir något över efter husköp och skatt sätter du in resten på ISK och köper någon billig indexfond. Om du redan har en bra billig fond på din depå går det i stort sett på ett ut var du tar pengarna från.

Glöm inte att sätta av pengar till skatten bara när du säljer fonder från depån.

Jag förstår inte varför storleken på uttaget skulle ha någon betydelse. Det som möjligen kan ha betydelse är om de värdepapper man säljer på depån har mer än femdubblats i värde. I så fall kan man använda schablonmetoden för att beräkna anskaffningsvärdet och det blir något mindre dåligt att behålla fonden på depån.

Är uppgången så stor är det bättre skattemässigt att behålla depån (om vi antar att det är samma fond på ISK och att nuvarande ränteläge är det normala)

Edit: skattmässigt/”utvecklingsmässigt” d.v.s utveckling på latent skatt

Hej igen och tack för era inputs.

Lite förtydligande info.

Jag behöver strax under 200 000kr. Mina föräldrar satte in ca 57000 kr på depån för ca 20-25 år sedan, idag är den värd 370 000kr (så inga miljoners miljoner tyvärr😅). På mitt ISK som är mitt eget sparande har jag ca 300 000kr efter att ha tagit den största delen av kontantinsatsen därifrån i samband med att kontraktet skrevs.

(depåkontot är ”såklart” en dyrare fond med avgift ca 1,4% om jag inte minns fel. Bör ju helt klart bytas till något med billigare avgift oavsett?!)

Vi är nog alla överens om att ISK är en bättre besparingsform än depåkonto. Så jag tänker att Min fråga egentligen kan reduceras till följande:

Är det bäst att likvidera depåkontot nu, om 10 år eller att tömma den lite eftersom fördelat över flera år tills det att den är tom?

Du har inga aktier eller fonder på AF-konto som ligger back? Då kan du sälja och kvitta vinsterna mot förlusterna

Nej. Har en enda fond där med vinst.

Dessutom mer än 400% vinst som gör att du kan skatta med schablonmetoden vilket ger lägre skatt i detta fall.

Jag skulle Sälja.

Vad är schablonmetoden? | Frågor och svar | Avanza Avanza

2 gillningar

Perfekt! Sälj dem också

Svaret fås av:

Sälj så fort som möjligt!

3 gillningar

Likvidera nu. Du vet ju inte om Riksdagen får för sig att ändra beskattning av kapital till 40% eller 50%. Det är också anledningen jag är emot löneväxling. Jag vet inte om villkoren kommer ha ändrats när det är dags för uttag.

Enkelt när jag läser det du skriver. En dyr fond som bör säljas. Om du förväntas ha bra avkastning framåt i depån som är det ju dumt att ha kvar dem där eftersom du bara skjuter på problemet och kommer få ännu större skattesmäll i framtiden jämfört med om du har det på ISK.

Sälj nu!

Ja, det enda fallet där det är vettigt att behålla en fond på vanlig depå som är dyrare än ISK (skatt + avgift) är om man planerar att sälja i närtid när man bor i ett land där man slipper skatta på försäljningen. Ska man stanna i Sverige är det en ren förlust.