Hyra eller köpa boende 2023

Vet inte om jag fattat dina beräkningar riktigt rätt, men det ser ut som att du räknar med att ränteavdraget på 30% helt enkelt minskar räntekostnaden med 30%? Så funkar det väl ändå inte? Ränteavdraget minskar väl din beskattningsbara inkomst, så de pengar du faktiskt får tillbaka är den inkomstskatt du inte behöver betala på en inkomst som motsvarar 30% av ränteutgifterna, alltså snarare typ 15% av räntekostnaderna för en höginkomsttagare med marginalskatt runt 50%. Eller tänker jag helt fel?

Jag tycker att den här frågan är spännande i den form du beskriver den. Det skulle förmodligen, iallafall i teorin, vara möjligt att ta fram något sorts formulär som skulle ge svar på om det just för dig här och nu är smartast att köpa eller hyra.

Alla kan förstås inte välja så enkelt men är en viktig poäng att titta på det individuella köpet. Vissa köper något ”av tvång” och ”betalar vad det kostar”. Andra gör en gedigen process och går på mängder av visningar, jämför områden etc. Jag är i princip säker på att resultatet blir bättre när man gör så.

Ja, du tänker fel. Ränteavdraget minskar räntekostnaderna med 30% (upp till räntor på 100 000 kr, därefter 21%) under förutsättning att du har betalt tillräckligt mycket skatt (kapital- och/eller inkomstskatt) för att efter grundavdrag och jobbskatteavdrag ha tillräckligt med skatt att göra avdrag på.

3 gillningar

Rotade mer och jo jag verkar ha missuppfattat det. Jag har trott att det var ett faktiskt avdrag (alltså en minskning av den beskattningsbara inkomsten), men det är det inte, det är en skattereduktion med 30% av utgifterna upp till 100 tkr. Tack för rättelsen.

1 gillning

Jag håller med det du skriver. Det finns så många fler parameter att hålla sig till. Bara för att för en snabb och överskådlig bild så kan OPs tankesätt hjälpa.

Dessutom finns det ännu fler alternativ man kan järmföra med.

• Hyra andrahandskontrakt
  • Hyra villor
  • Köpa hus och radhus

Jag ser ingen skillnad mellan att hyra i första eller andra hand eller om det handlar om hus eller lägenheter. Allt kokar ner till att hyra eller att köpa är mest lämpligt.

Att något i den här stilen inte redan finns beror nog iallafall delvis på att det skulle kunna uppfattas som en form av finansiell rådgivning. När det plötsligt kommer någon kris eller annat som ändrar förutsättningarna kortsiktigt är det lätt att uppfatta sig som ”lurad”.

1 gillning

Jag ser ingen skillnad mellan att hyra i första eller andra hand

Det finns absolut skillander, men inte lika stor skilland mellan hyra och köpa allmänt. Jag skulle säga att hyra andrahand är ännu mer kortsiktiga, detta måste man ha i åtanke. Det är dessutom lättare att hitta andrahands än förstahandskontrakt.

Att något i den här stilen inte redan finns

För amerikanska marknaden finns det: Is It Better to Rent or Buy? - The New York Times . Jag hoppas verkligen folk inte uppfattar sånna verktyg som finansiell rådgiving.

1 gillning

Det är klart att det finns skillnader men om vi tänker oss ett förstahandskontrakt i nyproduktion med hög hyra eller ett normalt andrahandskontrakt är skillnaden inte så stor. Skillnaden handlar främst om hyresnivån och möjligen om typen av område. Man får förmoda att båda alternativen normalt finns i hyggliga områden.

Nuvarande bestämmelser gäller sedan 1991.

Är tidsperspektivet 10 år skulle jag köpa. I dagens lägen med kort perspektiv skulle jag utan tvekan hyra.

När marknaden sjunker de närmaste åren skulle jag hugga till

4 gillningar