Frågar du en svensk så är ett lån till bostadsrätt den självklara vägen att ta när man diskuterar boende. Frågar du någon från ex-vis tjeckien är ett lån den absolut sista utvägen när det kommer till bostadsfrågan och ska du ha eget är det först sparande och därefter casha bostaden som gäller.
Vi utgår från ett scenario:
Man eller kvinna, 37 år, fast anställning, bra lön på säg 75000.-/mån och 500K på banken. Ska man låna till en 3:a och betala säg 30000.-/mån i ränta o amortering men låta banken äga bostaden eller ska man ta en 3:a som hyresrätt och betala 15000.-/mån utan oro för räntehöjningar och 30års avbetalning?
Hyresrätt vs Bostadsrätt?
För och emot för respektive?
Säg inte att fattiglappar bor i hyresrätt och att bostadsrätt är enda vägen. Säg inte att bostadsrätt är svindyrt och att hyresrätt ger full flexibilitet och bekvämt boende.
Den uppenbara fördelen med bostadsrätt är att du bestämmer själv vad du vill göra invändigt plus billigare hyra.
Med det sagt med dagens priser är det ju inte som förr.
Tex jag köpte min för 750 000. Hyra 3600 för 13 år sedan. Insats 175000
Med lån var det under 5 000 per månad. Jämfört med hyres sparade jag minst 3000 i månaden. Så efter 6 år tjänade jag in insatsen och har tjänat runt 30 000 per månad att ha bostadsrätt istället för hyres. Även när höjning av bolån var som högst tjäna jag nästan 2 000 på att bo i bostadsrätt istället för hyres.
Men idag är den värd mellan 1,5 till 2 miljoner. Så det hade varit enormt annorlunda idag.
Så för att förenkla. Kommer du över tid tjäna på och investera i en bostadsrätt för lägre hyra. Eller är den så dyr så du kan lika gärna betala 4 000 mer för en hyres.
Inte ens nära rätt. Är det en BRF är det ju t.o.m. så att bostadsföreningen äger bostaden, varken du eller banken.
Men även om det skulle vara så, är det sämre än att hyresvärden äger din bostad med livstids betalning till hyresvärden?
Men jag skulle nog fundera på några saker.
Finns hyresrätter tillgängliga utan decennier av kötid? Ligger hyres eller BR i samma eller för dig likvärdiga områden?
Generellt så desto attraktivare plats desto större ekonomisk fördel för hyresrätten iom att hyresregleringen inte tar hänsyn till var den ligger. Men då också desto längre kötid som krävs… Men det omvända gäller ju också. BR kan ju vara nästan gratis på mindre efterfrågade adresser, medan hyra kostar samma som i storstan.
Eftersom du redan satt siffror i din fråga antar jag att du har en specifik plats i åtanke?
Hur länge planerar du att bo i lägenheten? Även om jag definitivt föredrag att bo i eget boende istället för att hyra, så finns det ju en del kostnader och risker med att köpa/sälja. Lagfart om det är en egen fastighet (t.ex. ägarlägenhet), mäklararvode och en onödig marknadsrisk om du bara ska bo en kort period.
Har du något intresse av att anpassa lägenheten till din egen stil, eller är du ok med hyresvärdens kök t.ex.?
Om man tänker att bostaden ska vara en investering som ger en vinst är det förstås bäst med en bostadsrätt.
Vi har en hyresrätt som vi betalar ungefär 9000 för, inklusive garage. 4 rok, inglasad altan, lagom stor tomt och promenadavstånd till centrum av ganska stor stad. Känns helt rätt för oss.
Ytskikt invändigt kan vi göra om som vi vill, är vi alltför knasiga kan vi tvingas återställa vid flytt. Om något går sönder fixar någon annan det.
Den främsta nackdelen är att vi inte kommer att tjäna några pengar på lägenheten men för oss är det ett boende, inte en investering.
Det jobbiga med att inte äga bostaden är att man står utanför marknaden och då kan det blir svårt att köpa senare när bostadspriserna stiger. Äger man sin bostad följer man ju med i prisökningen.
Har man inte för avsikt att någon gång äga sin bostad då har en hyresrätt fördelen att man inte binder upp sina pengar.