Hyresrätt eller bostadsrätt innan husköp?

Hej! Jag och min pojkvän bor just nu i en hyresrätt, sedan i somras.
Nu har han börjat fundera på att köpa en bostadsrätt istället som en investering för att förhoppningsvis kunna sälja med vinst om ca 2-5 år och då köpa hus istället.

Jag hade helst bott kvar i hyresrätten tills husköpet.
Går man generellt mer plus på att bo i bostadsrätt?

Är lite kluven om det verkligen är en bra ide i och med att marknaden går lite upp och ner. Och sen ligger den här hyresrätten väldigt bra till och har aldrig blivit störd av en granne. Området han tittar på att köpa i känns kanske inte så attraktivt heller utan man får en väldigt dyster känsla.

1 gillning

Jag/vi hade aldrig köpt en bostadsrätt för att bo så kort tid som 2-5 år. Vad som helst kan hända under den perioden. Bättre att ha span på rätt hus och kunna slå till på det när chansen kommer. Ni kan ju vara väldigt flexibla eftersom ni kommer från hyresrätt. Lycka till :grinning:

Välkommen hit förresten!

9 gillningar

På 2-5 års sikt är det svårt att säga att en BRF ger vinst med någon högre sannolikhet. Dessutom kan ni då vara i den sitsen att ni vill/måste sälja först innan ni kan köpa.

Jag hade personligen suttit kvar i ett bekvämt/lättflyttat boende i hyresrätt och sen letat hus i lugn och ro. Låt det sen ta den tid det tar tills ni hittar “rätt” hus för er.

Låter också mellan raderna som att ni inte är helt överens om hur ni ska göra och då är det dessutom ytterligare en anledning till att sitta kvar i en hyresrätt tills ni är överens om vart och när ni vill flytta.

Sparkonton idag ger ju ca 4% ränta så vill man inte gambla på så kort sikt kan man placera pengar/överskott där så länge.

7 gillningar