Jag håller på att separera och måste ta ett snabbt beslut om boende.
I princip väljer jag mellan en hyresrätt från 2010 och en bostadsrättslägenhet från 1960-talet. Båda med olika för- och nackdelar.
På måndag har jag visning på hyresrätten och lär sen inte ha särskilt många dagar på mig att tacka ja eller nej. Och det är extremt få lägenheter som blivit lediga i det området sen jag började leta, så om jag tackar nej…
Ett dilemma alltså, där det framför allt är den sista punkten om ekonomi jag funderar mest på. Har forumet goda råd där?
(TLDR: Bostadsrätten är bättre ekonomiskt och är sannolikt en bättre lägenhet, men har en del nackdelar också. Hyresrätten har bättre läge och är enklare och smidigare på flera punkter.)
Läge: fördel hyresrätt. Jag kan inte önska ett bättre läge. Mitt emot dotterns skola, nära hennes kompisar och i ett område jag trivs.
Bostadsrätten har ett okej läge, ett lite sämre område men inte otryggt, inom cykelavstånd från skolan. Inte särskilt mycket serviceutbud, men har å andra sidan bil så det är inte någon stor faktor.
Båda har ungefär samma avstånd till jobbet.
Lägenheten i sig: Fördel bostadsrätten. Några kvadratmeter större. Planlösning från 60-talet med rejäla rum och bra ytor. Nyrenoverat kök (jättefint!) och badrum, i övrigt bra skick (Hade inte skadat med ny färg här och var, men det är detaljer). Känner att jag kan trivas där.
Hyresrätten har modern planlösning, vilket innebär väldigt litet andra sovrum (som jag tänkte ta till mitt sovrum och låta dottern få det stora.). Okej förvaring, men sämre än bostadsrätten. Har inte gått på visning än men skulle tro att det är som alla andra moderna hyresrätter: väldigt vitt, fräscht, inte alls fult men ganska tråkigt och själlöst. Att det är hyres gör det ju också svårare att renovera själv.
Vitvarorna är i princip likvärdiga.
Parkering: Fördel hyresrätt med p-plats precis utanför. Bostadsrätten har ca fem min promenad till parkeringen och ingen möjlighet att köra hela vägen fram till porten. I kombination med ingen hiss kan det bli ganska bökigt i vardagen när man kommer med bilen full av matkassar.
Enklare process: Fördel hyresrätt. Bara att skriva på och flytta in, utan att krångla med tillträdestider eller tajming av försäljning av min befintliga bostad och mitt ex köp. Är veckor eller månader ifrån att kunna lägga ett skarpt bud på bostadsrätten, då gamla boendet måste säljas först.
Tomträtt mm: Fördel hyresrätt att det finns lite frågetecken kring bostadsrättsföreningen. Verkar vara en urstark ekonomi i grunden med minimala lån, men samtidigt har de gjort stora avgiftshöjningar flera år i rad – kommer det att fortsätta? Tomträtten ska omförhandlas om tre år, vilket är obehagligt. Å andra sidan tycks taxeringsvärdet ha minskat sen förra gången så det behöver inte bli en avgiftsmäll. De här frågetecknen måste rätas ut innan affär, men det lär jag inte hinna göra innan jag måste ta beslut om hyresrätten.
Ekonomin: Fördel bostadsrätten. På kort sikt ca 1000 kr billigare i min månadsbudget (främst pga snorbilligt bredband och parkering), vilket ändå gör en hel del skillnad i min post-skilsmässobudget.
Och på lång sikt är det ju bra att äga sitt boende. Amorteringen går till mig själv, och ägande är ju oftast en bra investering för framtiden. Jag är helt enkelt orolig för att halka efter ekonomiskt om jag inte äger längre, och att det ska påverka min ekonomi för lång tid framöver.
Om jag hyr funderar jag på att ta motsvarande kontantinsatsen och kanske lite till, sätta det i en blandfond och få lite avkastning under de närmaste åren – men räcker det för att kompensera? Jag har ju inte hävstången i ett bolån? Och hur mycket avkastning är rimligt att räkna med om man har en sparhorisont på kanske 3-5 år och inte vill ta jättehöga risker (viss risk accepteras så klart)?