Hyra eller köpa lägenhet – behöver ta snabbt beslut

Jag håller på att separera och måste ta ett snabbt beslut om boende.

I princip väljer jag mellan en hyresrätt från 2010 och en bostadsrättslägenhet från 1960-talet. Båda med olika för- och nackdelar.

På måndag har jag visning på hyresrätten och lär sen inte ha särskilt många dagar på mig att tacka ja eller nej. Och det är extremt få lägenheter som blivit lediga i det området sen jag började leta, så om jag tackar nej…

Ett dilemma alltså, där det framför allt är den sista punkten om ekonomi jag funderar mest på. Har forumet goda råd där?

(TLDR: Bostadsrätten är bättre ekonomiskt och är sannolikt en bättre lägenhet, men har en del nackdelar också. Hyresrätten har bättre läge och är enklare och smidigare på flera punkter.)

Läge: fördel hyresrätt. Jag kan inte önska ett bättre läge. Mitt emot dotterns skola, nära hennes kompisar och i ett område jag trivs.

Bostadsrätten har ett okej läge, ett lite sämre område men inte otryggt, inom cykelavstånd från skolan. Inte särskilt mycket serviceutbud, men har å andra sidan bil så det är inte någon stor faktor.
Båda har ungefär samma avstånd till jobbet.

Lägenheten i sig: Fördel bostadsrätten. Några kvadratmeter större. Planlösning från 60-talet med rejäla rum och bra ytor. Nyrenoverat kök (jättefint!) och badrum, i övrigt bra skick (Hade inte skadat med ny färg här och var, men det är detaljer). Känner att jag kan trivas där.

Hyresrätten har modern planlösning, vilket innebär väldigt litet andra sovrum (som jag tänkte ta till mitt sovrum och låta dottern få det stora.). Okej förvaring, men sämre än bostadsrätten. Har inte gått på visning än men skulle tro att det är som alla andra moderna hyresrätter: väldigt vitt, fräscht, inte alls fult men ganska tråkigt och själlöst. Att det är hyres gör det ju också svårare att renovera själv.
Vitvarorna är i princip likvärdiga.

Parkering: Fördel hyresrätt med p-plats precis utanför. Bostadsrätten har ca fem min promenad till parkeringen och ingen möjlighet att köra hela vägen fram till porten. I kombination med ingen hiss kan det bli ganska bökigt i vardagen när man kommer med bilen full av matkassar.

Enklare process: Fördel hyresrätt. Bara att skriva på och flytta in, utan att krångla med tillträdestider eller tajming av försäljning av min befintliga bostad och mitt ex köp. Är veckor eller månader ifrån att kunna lägga ett skarpt bud på bostadsrätten, då gamla boendet måste säljas först.

Tomträtt mm: Fördel hyresrätt att det finns lite frågetecken kring bostadsrättsföreningen. Verkar vara en urstark ekonomi i grunden med minimala lån, men samtidigt har de gjort stora avgiftshöjningar flera år i rad – kommer det att fortsätta? Tomträtten ska omförhandlas om tre år, vilket är obehagligt. Å andra sidan tycks taxeringsvärdet ha minskat sen förra gången så det behöver inte bli en avgiftsmäll. De här frågetecknen måste rätas ut innan affär, men det lär jag inte hinna göra innan jag måste ta beslut om hyresrätten.

Ekonomin: Fördel bostadsrätten. På kort sikt ca 1000 kr billigare i min månadsbudget (främst pga snorbilligt bredband och parkering), vilket ändå gör en hel del skillnad i min post-skilsmässobudget.

Och på lång sikt är det ju bra att äga sitt boende. Amorteringen går till mig själv, och ägande är ju oftast en bra investering för framtiden. Jag är helt enkelt orolig för att halka efter ekonomiskt om jag inte äger längre, och att det ska påverka min ekonomi för lång tid framöver.

Om jag hyr funderar jag på att ta motsvarande kontantinsatsen och kanske lite till, sätta det i en blandfond och få lite avkastning under de närmaste åren – men räcker det för att kompensera? Jag har ju inte hävstången i ett bolån? Och hur mycket avkastning är rimligt att räkna med om man har en sparhorisont på kanske 3-5 år och inte vill ta jättehöga risker (viss risk accepteras så klart)?

1 gillning

Hade valt hyresrätten utan att blinka. Det ger dig så mycket flexibilitet och tid att landa i din nya tillvaro. Om du är orolig för den ekonomiska aspekten tycker jag du ska YouTubea Ben Felix owning vs renting där han ger en mkt nyanserad bild där kontentan är att det inte är så stor skillnad ekonomiskt att hyra eller äga i det långa loppet.

4 gillningar

Min röst skulle helt klart falla på hyresrätt - fördel är att den ger dig tid i att landa & tid för att processa framtida beslut utan egentligen större (ekonomisk) risk.

5 gillningar

Vad är best för barnet?

Röstar också för hyresrätt. Däremot tycker jag du ska överväga att ta stora sovrummet - dels bor du där dubbelt så mycket, och dels kan du ha lite mer plats för ny partner på sikt.

1 gillning

Aldrig köpa bostadsrätt med tomträtt! Och hyr du så kan du ju ändå köpa bostadsrätt senare när ett bättre objekt blir till salu.

1 gillning

Definitivt hyresrätten.

Invänta bostadsrätt tills du hittat det du verkligen söker och behöver.

5 gillningar

Det låter som om hyresrätten är rätt val i nuvarande situation.

1 gillning

Barn behöver ha plats för vänner, leksaker etc i sitt rum. Tycker det är klokt fokus att prioritera barnet. Varannan vecka eller liknande är ju lägenheten tom.

1 gillning

Hyresrätt! Då har du tid på dig att landa och leta något nytt i lugn och ro.

1 gillning

Hyresrätten låter som bästa valet just nu. Stort lycka till! :blush:

2 gillningar

Bara en liten detalj: går att använda AI på ett bra sätt för inredning. Bara ladda upp ett foto på rummet och den stil du vill ha så kan tex ChatGPT generera ett gäng olika förslag. Har haft stor nytta av det för att visualisera olika alternativ vid ett renoveringsprojekt.

1 gillning

Välj hyreserätt för att smidigt/riskfritt komma framåt.

SEN när ditt nya liv stabiliserat sig sitter du i en suverän sits att börja leta efter en optimal bostadsrätt OM det fortfarande känns relevant/intressant.

6 gillningar

Ser egentligen inga fördelar med bostadsrätten i detta nu. Alltså ingen egentlig stress. Hyresrätten ger även andrum.

Tusen tack för svaren. Skönt med tydliga besked. Lutar klart mot hyresrätten, ska bli intressant att gå på visning om några dagar.

Hur ser ni på ”halka efter ekonomiskt genom att inte äga sitt boende”-faktorn? Hur allvarlig är den och hur mycket kan man kudda den?

Det är närmast en vanföreställning att man halkar efter om man hyr vs äger. Den stora fördelen är hävstång en med stor belåning men då tar man såklart även en hel del risk som ska ersättas.

Detta förutsätter såklart att pengarna antigen är investerade i ett hus eller ligger på börsen.

Att bara leka upp pengarna för att man inte har ett lån att betala av är såklart ett snabbt sätt att sacka efter. =)

Jag tänker att allt talar för hyresrätten. Dessutom skulle jag akta mig för BRlägenhet med tomträtt.

Och självklart ska dottern ha stora rummet. En skilsmässa är tuff för barnen ( jag är skild själv)och viktigt att barnet känner sig viktig och prioriterad och att det är hennes hem i båda hemmen.

I lugn och ro kan du sen scrolla på hemnet tills din dröm BR lägenhet kommer. Eller så bor du kvar i hyres…

Jag tycker du kommer att ha det svårt att trivas om du köper något snabbt, hyresrätt är lätt och riskfritt. Du behöver ställa om dig till en ny situation. Du behöver inte hyra för alltid, men att hyra köper dig tid att känna efter det nya situationen med minsta stressen. Spara det du kan och köp igen från en plats av styrka.

Tänker att en ytterligare faktor kan vara om du gjort vinst på ditt tidigare boende och vill kunna skjuta på vinstskatten. Har inte superkoll men tror att du i så fall behöver köpa nytt inom något år typ. Kan vara värt att kolla upp.

Skulle också fundera över om det är rationellt att vilja ha hävstång och blandfonder samtidigt.

Och som andra redan skrivit är nog barn-perspektivet det viktigaste här.