Hyra vs köpa lägenhet

Hej!Jag och min sambo bor nu i en bra och fin hyresrätt sedan än tid tillbaka. Vi sparar till att ev köpa hus om 2-3 år. Har nu ungefär 650 000 sparat. Vi går i tankarna om att ev köpa en lgh under tiden. Är det en bra investering? om vi köper en lgh kommer vi ner kanske 2 000/månad räknat även med lånekostnaden och skulle ju spara ca 50 000 på bara hyran kommande 2 åren. Sen kan man ju även hoppas att bostadsmarkanden går upp någon procent… Pengarna ligger nu på ett sparkonto då det känns riskabelt att investera dem i aktier/fondmarknaden och det känns lite tråkigt att bara ha dem liggande där…Hur hade ni resonerat?

Går bostadsmarknaden upp tills ni ska köpa hus är det ju såklart en fördel och ni kan tjäna lite pengar. Men jag tycker det är för kort tid för att chansa så. Bara mäklararvode när ni säljer lägenheten kommer äta upp vinsten på lägre månadskostnad. För att inte tala om allt jobb med att flytta.

Dessutom är det skönt att slippa fundera på om man ska köpa eller sälja först när det är dags att byta. Bara det kan vara värt en del.

Sant, tänkte inte alls på mäklararvodet när jag skrev mitt svar.
Då blir det inte ens någon möjlighet till vinst i minskade kostnader.

Hej Karl,

Som du skriver i slutet så är de en lite för kort tid att investera på aktiemarknaden, stor risk att ni förlorar kapital på dom åren.

Däremot så ser jag inte att investera i en bostadsrätt under 2-3 år skulle vara så mycket lägre risk?
Visst du kan spara ca 50000kr under dessa 2-3 åren, men hur skulle det kännas om bostadsmarknaden skulle ha gått ned mellan 5-10% tills dess?
När du väl köper en bostad så går du själv in med en liten del kapital och resten är lån, tappar då bostad i värde så har du en “hävstång” i bostaden som gör att du tappar mer procentuellt på ditt kapital än vad bostaden egentligen går ner.

Jag ser inte det som en bra och säker investering.

Som tidigare nämnts, mäklararvodet kommer göra det svårt att räkna hem en vinst på bara 2-3 år. Jag skulle även se det som en större risk att investera 100% i en bostad än i en diversifierad portfölj. Bostaden kan ju ha dolda fel osv (även om risken minskar vid bostadsrätt jämfört med villa).

Jag skulle snarare fundera på om tiden är flexibel och istället investera i en diversifierad portfölj, typ rika tillsammans portföljen eller någon annan värdebevarande portfölj. Varför måste ni ha villan inom 2-3 år? Är det enbart en mentalt uppsatt tid?