I ett hus vid skogens slut

Hej!

När jag blir stor(nyss fyllt 32) vill jag bo i ett litet torp utanför Falköping.
I dagsläget känns det rätt avlägset men jag tror att det är ett bra mål för mig personligen. Det är inte bara en bostad utan det är också ett slags kärl för saker som är viktiga för mig och som behöver fungera för att vistelsen i torpet ska bli bra, både för mig och det lilla huset.

Jag har aldrig haft en egen bostad förut vilket i dagsläget gjort att jag har två frågor som kanske forumet kan hjälpa mig vrida och vända på?
Mina funderingar kanske är helt irrelevanta egentligen. Utan erfarenhet vet jag inte riktigt vart jag ska börja men det är här jag landat. :slight_smile:

Jag räknar med att torpet kommer kosta någonstans emellan 550 till 850k i inköp om marknaden ser ut som den gör idag. Litet hus och liten tomt, förmodligen inte i toppskick.
Hur hade ni resonerat kring buffert för reparationer osv? Det hade känts klantigt att gnata ihop tillräckligt för att köpa stället men sedan inte ha råd att underhålla det ifall det skulle dyka upp något utöver beräknad driftkostnad.

Jag har en låg lön och jobbar i dagsläget 75%. Jag har inte så stora ekonomiska muskler att komma med och den lilla slant jag sparat är rätt viktig för mig rent emotionellt. I dagsläget, och ganska lång tid framöver, skulle hela den slanten behöva användas som kontantinsats och det skrämmer mig. Tanken att stå på noll igen, behöva rulla en ny snöboll av fonder och sakta sakta se hur den börjar komma i rullning på egen hand känns väldigt jobbig.

Hur hade ni gjort?
Skulle ni väntat med bostadsköpet tills dess det finns mer pengar på kontot så att inte allt äts upp av kontantinsatsen? Skulle ni försökt att ändra inställning kring sparandet(aka snuttefilten/kryckan) i stället? Kanske en helt egen variant? :slight_smile:

Allt gott
//Loppan

3 gillningar

Hur är det med hälsan? Tänker att ett hus, om än litet, kräver en del fix och trix. Kanske särskilt om det ligger på landet.

Bra att du har drömmar och klart att du ska köpa ett hus om det är det du vill och det ger ditt liv glädje. Det är dock svårt att råda med så lite information. Jag hade nog väntat i några år och sparat lite mer. Det blir ofta dyrare än man tror :slight_smile:

Här är en video om en tyskt som köpte ett hus på landet i Sverige, mycket gick snett med renoveringen och budgeten gick åt h-e. Det är mycket man måste kolla upp innan man köper.

#3 I Bought a House in Sweden & Everything Went Wrong

2 gillningar

Jag skulle ha väntat med köpet för att ha tid att spara ihop till en buffert för oförutsedda händelser. Under tiden: Gå på visningar, läs på och lär dig om både hur bostadsmarknaden ser ut i ditt område om om att vara torpägare.

2 gillningar

Hur länge tänker du bo där? Skulle du känna dig låst om du tvingas lägga ut pengar som du inte får tillbaka vid försäljning?

Många låginkomsttagare i hus som jag pratat med planerar inte att gå med vinst eller att någonsin flytta. Så större utgifter som takbyte eller stambyte blir rena förluster medan de betalas av på flera decenniers sikt.

1 gillning

Hur skall du försörja dig när du flyttar till skogen?

Rent generellt så brukar hus i skogen inte gå upp i pris så du kan inte “gömma” kostnaderna för nya vitvaror, nytt tak och diverse renoveringar i prisökningar och bara ta mer lån. Man bör alltså lägga undan lite pengar varje månad för underhåll.

För ett torp som kostar 850.000kr behöver du ha ca 130.000kr i kontantinsats. Utöver det ca 30.000kr till pantbrev och lagfart.

Lån och amortering kommer kosta ca 3.000kr/månad. Drift(el/försäkring/VA/etc) kommer kosta runt 3500kr till.

Utöver det så kommer umderhåll och fix/trix. Det kommer vara olika dyrt beroende på vad du behöver göra, men jag skulle nog vilja ha minst 150.000 för akuta problem med värmepannan, 3-kammarbrunnen eller taket.

Ytskikt och fix kan man lösa genom att köpa billigt pö om pö och göra mycket själv. Men det kräver att man är händig och vågar testa sig fram.

Det är inte orimligt men det här är vad jag skulle vilja ha för att kunna sova tryggt.

5 gillningar

Alltså, det handlade om utanför Falköping. Inte Sibiren typ.

3 gillningar

Oavsett kan det ju vara värt att tänka på kostnaden för pendling. Några mil utan möjlighet till samåkning märks i privatekonomin - särskilt om man är lågavlönad och bara jobbar 75%.

Men just det kanske inte blir någon skillnad mot idag?

Ja, det hade jag nog allt :thinking: :slightly_smiling_face:

1 gillning

Eftersom prisläget är så lågt blir det svårt att få igen dyra renoveringskostnader. Därför skulle jag valt ett hus som minimum har bra uppvärmningssystem och allra helst kommunalt vatten och avlopp. Övrigt kan man fixa lite pö om pö i ett torp (tex lite skruttiga fönster).

Kommunalt vatten och avlopp tycker jag är viktigt av flera skäl, dels för att man inte vill behöva ha problem med brunnspumpar och avloppstank som ska tömmas och dels (obs!) för att det är tryggare att veta att man har bra vattenkvalitet och det inte läckt in nåt olämpligt i brunnen.

4 gillningar

Storleken på buffert beror ju helt på vilken typ av renovering som behöver göras. Det är ju rätt kostsamt att byta tak och ta upp bjälklag och byta syllar som exempel.
Sen är ju skicket på fönster, badrum och kök rätt avgörande.
Jag tror du ska satsa på ett torp i bra skick i första hand.

1 gillning

Då ska vi se. Har inte riktigt lärt mig forumfunktionerna så ursäkta att det inte blir några citat utan mer lösryckta svar.

Hälsan är fysiskt bra men jag är hjärntrött efter att ha bränt ut mig i omgångar. Har relativt nyligen fått en diagnos som skulle kunna vara de. underliggande orsaken. Jobbar på att hantera det nu och det går långsamt framåt, tog steget upp till 75% under hösten och hoppas att jag längre fram ska kunna jobba heltid.

Är begränsad men det är också därför jag söker något smått och enkelt. Något som inte kräver mer än vad jag kan ge. :slight_smile:
Har bott i villor/gård större delen av livet men det är hus jag aldrig skulle kunnat underhålla på egen hand i långa loppet. Tog hand om gården själv ett halvår men det var också en vinter/vår då det inte behövdes så mycket jobb på huset. Minst det mest som att jag bar en massa ved och såg efter fåren.

Ska kolla videon med tysken och sedan får jag göra en katastroflista med alla tänkbara och otänkbara scenarion! :slight_smile:

Jag räknar inte med att gå med ekonomisk vinst. Får jag till något som känns som ett hem får det kosta en del efterhand om det vill.
Svårt att säga hur länge man blir kvar. Kanske visar det sig att jag inte trivs just där av någon anledning och flyttar vidare efter ett tag, kanske flyttar man ihop med någon annan… Eller så blir man kvar tills slutet. Här skulle man kunna citera Jan och säga något om huruvida man är ett träd eller ej. ^^

Idag jobbar jag med reparation utav litiumbatterier men söker nytt inom något annat område. Vet inte vart det landar men jag tror inte att min bostads placering kommer att påverka mitt yrkesval något speciellt. Det blir väl en del pendling men det är jag inte obekant med, men visst vore den trevlig att slippa om möjligheten finns!
Jobbade som byggnadssmed för ett par år sedan och trivdes bra med det, funderar på att söka mig tillbaka till den branschen. Vi får se vart det landar.

Att lägga undan lite pengar till underhåll varje månad var ett klokt råd! Lätt att ta till sig och implementera.

Chansar på att det är i allafall fem år till dess att ett bostadsköp blir aktuellt. Nu går jag mest och dagdrömmer och försöker förbereda, men det är lätt att fantasin skenar när man inte blandar in lite motviktsfrågor som de som tas upp här. Tack för er input!

5 gillningar