ID-kapning och ID skydd

Jag har aktiverat så att addressändring kräver bankd.
Samt aktiverat bankid för köp med Klarna.

Men är det någon nytta med ID-skydd som en del företag erbjuder?
En slags spärrservice för id, bankkort, etc.
Blev nämligen uppringd av en, och bad om betänketid.

Låter bra, men läste någonstans att nyttan var begränsad (vet inte var). Man kan spärra sina borttappade kort, men det var väl svårt att skydda mot att någon fortsätter att använda ens uppgifter.
Någon som har en sådan tjänst?

1 gillning

Om du har digital brevlåda dessutom så är risken väldigt liten. Har du kollat om det ingår i din hemförsäkring?

2 gillningar

Nej de tillför inget som du inte kan få på andra sätt. Förutom att du har förmånen att betala för det. Du kan fråga hur många av deras kunder som drabbats och hur utfallet är. De företag som jag varit i kontakt med vet inte hur många vilket säger mig att det är väldigt få som blir utsatta och ännu färre som blir hjälpta.

Det de gör är att kolla hos ”kreditupplysningsföretag” om det görs en kreditupplysning på dig. Det är samma sak som du får hem till din digitala brevlåda (som är ett mycket bättre sätt att skydda sig på) men kanske lite snabbare. Sen kontaktar de bolagen, bestrider etc. De spärrar även dina kort men det är enkelt om du har koll på dina kort. Inget som du inte kan göra själv.

Det som har störst effekt förutom det du redan gjort är digital brevlåda.

5 gillningar

Jag var utsatt för id-kapning i ett par år och skulle aldrig betala för den här tjänsten. Jag har inte behövt betala en enda krona på alla de fakturor jag fått hem. Alltid bara bestridit och förklarat läget. Har aldrig ens mötts med sura miner, företagen fixar till det direkt. Polisanmälde också varje gång.

De mer spännande problemen med id-kapning kommer dessa tjänsterna inte att skydda dig emot:

Husrannsakan i en stor drograzzia. Blev uppringd av polisen som upprört undrade var jag befann mig någonstans eftersom jag inte var hemma. Klockan var 10 på en vardag. “På jobbet som de flesta vid den här tiden”. “Inte de vi brukar ha att göra med…”

Misstänkt för bedrägeri för att “jag” registrerat .se-domäner som såg ut som riktiga betaltjänster. Jag själv var i processen att bli återförsäljare för .se. Deras bedrägeriexpert ringde mig då mitt namn dykt upp på morgonmötet.

Men inte ens i dessa tillfällen har det kostat mig någonting.

1 gillning

Tänk på att också logga in hos Skatteverket och spärra så att ändring av din folkbokföringsadress kräver BankID.
Adresslåset hos Adressändring påverkar enbart den fysiska posten.

3 gillningar

:joy::joy::joy: Förlåt @emilv att jag skrattar, men det här var kvällens roligaste replik. Inte varje kväll man garvar för sig själv. :slightly_smiling_face: Har verkligen empati för att du råkar ut för saker man inte kommer i kontakt med i vanliga fall. Hoppas du kan skratta åt det också.

Polisen som vi hade i något avsnitt i höstas tyckte inte heller det var värt pengarna.

5 gillningar

Det är sådana dagar man minns. :grin:

2 gillningar

Se till att notera alla kortnummer mm tillsammans med telefonnummer till utgivarna för att spärra mm. Ha uppgifterna lättillgängliga för dig, men inte helt öppet för andra.

Jag blev av med plånboken under semesterresa i Paris för typ 15 år sedan. Det kändes väldigt bra att jag kunde plocka fram en liten lapp från säkerhetsskåpet på hotellrummet och spärra korten efter en halvtimme ungefär. (Sedan är säkerheten för säkerhetsskåp på hotellrum en annan diskussion.)

2 gillningar

Hur har det känts efteråt? Gick de in utan att ni/någon var hemma, eller väntade de på att du kunde öppna? Det är otroligt vanligt att folk flyttar efter att de haft inbrott, de känner sig inte trygga hemma längre när det har sprungit massa folk i deras hem och rotat. Fick det några eftereffekter för er rent emotionellt? Eller avblåste de när de fick infon om id-kapning?

Min hyresvärd trampade in i mitt hem medan jag låg och sov vid ett tillfälle för massa år sedan, och det tog oväntat länge innan det kändes normalt igen. Jag har flyttat sedan dess, men dubbelkollar ändå fortfarande alltid att överlåset är låst innan jag ska sova.

Det var någon hemma. De ringde på ett par gånger innan de kände på handtaget, och det var olåst. :blush: Frågade hon som var hemma nu, hon har inte känt sig otrygg eller skärrad efteråt. Polisen skrev av mig fort. De berättade också varför de misstänkte mig och jag kunde visa alla tidigare polisanmälningar.

Hyresvärden låter fruktansvärt! Skulle nog tycka att det vore en värre kränkning.

1 gillning