Imorgon spelar vi in ett "Frågor och svar"-avsnitt | Vad ska vi ta upp?

Hur ser framtiden ut för fondrobotarna, hur bra kommer de bli och hur kommer de att utvecklas? 5, 10, 20 år?

Hur kommer aktiefonderna utvecklas 5, 10, 20 år?

Hur ser framtiden ut för den som arbetar med aktiv placering, fonder etc iom utvecklingen på båda ovan?

3 gillningar

Är också inne på alternativa placeringar och om de kan vara ett komplement till börsen? Vill också veta varför alla Alternativa placeringar ska hamna i Lekhinken oavsett risk? Fattar poängen med tex Tessin eller trine där man riskerar att förlora alla pengar i ett enskilt projekt. Men det finns andra alternativ, tex Kreditfonden där risken enligt kid-skalan bara räknas som en 2a av 7 möjliga. Finns ju andra alternativ av Alternativa placeringar som tex Kameo, Lendify osv som består av en hink av olika typer av lån. Där bör väl också risken vara mindre?

2 gillningar

Hej.
Jag skulle uppskatta om ni ville ta upp för/nackdelar med Hypotekslån för pensionärer.
Låter så bra i marknadsföringen.
vänligen Håkan

2 gillningar

Hur tänker ni kring råvaror? Själv investerar jag 10% av mitt kapital i råvaror 1-2 gånger om året. Detta sker i råvarorfonder på ett isk som finns på den bank jag har mitt sparande i.

Det går bra att fortsätta ställa frågor. Vissa kommer jag bryta ut till egna trådar eller ta upp i kommande avsnitt.

Kan meddela att vi spelade in idag och kom inte förbi de två frågorna:

Så det blev ett eget avsnitt för “Alternativa investeringar”. Tydligen hade jag mycket att säga om dem. :rofl:

3 gillningar

Vad är kostnaden för Xetra Gold EGENTLIGEN. Många olika bud; vad gäller, vad är kostnaden och hur dras den iom att en andel är peggad till 1g guld, hur fasiken dras kostnaden?

Den är gratis hos Avanza. @perportfolj Kontaktade dem och de bekräftade att de bjöd på avgiften. :joy:

1 gillning

En fråga om er.
Ni är ju väldigt öppna med era liv, er relation, styrkor/svagheter här på RT.

Hur hanterar ni att så många människor runt om er, som ni inte känner, att de vet så mycket om er?

Händer det att folk på stan säger “Amen, släpp det där med Tesla blankning, Jan” eller “Caroline, hur kan du ha en Au-Pair, det är minsann… (yap yap yap)?” :joy:

Alltså får ni vara i fred, möter ni mest positiv respons eller blir det jobbigt ibland?
Nyfiken! :slight_smile:

1 gillning

Hej Jan!
Jag undrar över hur man ska se på Lendify sparande med över 5 % avkastning/ränta? Hur stpr risk är det jämfört med t ex globala aktieindexfonder? Kan man se det som ytterligare tillgångsslag? Kan det vara en bra idé som komplement till pengar på ett sparkonto, med mindre än 1% ränta?
Skulle vara mycket tacksam för lite vägledning i detta :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle önska ett helhetsgrepp om pensioner, jag tycker att det är en djungel och svårt att förstå varför jag kan göra val för vissa delar av tjänstepension men inte för andra.

Jag tycker också att det passar bra nu när det ska bli lättare och billigare att flytta pension.

1 gillning

Haha som jag hela tiden påstått då! Allt annat än det gick inte ihop med mina beräkningar och observationer, men å andra sidan fanns det ju det orimliga i att få något gratis. Härligt att få det bekräftat. Lätt bästa fonden då med 0 i avgift.

Jag skulle verkligen vilja bolla hur man gör en “livsplanskalkyl” - jag är 59 nu och behöver stöd i hur man kan tänka både vad gäller vilken total risk jag ska ligga på vid min ålder samt hur jag kan simulera olika uttagsstrategier över tid, kanske till jag är 90 som jag hoppas på att bli :-). Jag vet att andra generöst har delat med sig kring detta på forumet som jag med stort intresse har tagit del av. Allra helst skulle jag vilja bilda en liten grupp med intresserade där vi kan resonera tillsammans, för jag själv känner mig vilsen. Jag vet ju att detta av naturliga skäl inte är ditt fokus än Jan, så kanske kan det vara en idé att få ihop oss som ligger före :wink:

Nu missade jag något… Vad var gratis? :slightly_smiling_face:

Kan va kul att snacka lite om Eric strands Silver bullet som nu efter reddit/wallstreetbets har gått 30% på 3 dagar för att sen dyka 15% dagen efter. Har du hört något från Eric själv? Varför har eric alltid höjt silver över guld när nu dessa hedgefonder/banker försöker blanka silver.

En sak jag funderar på nu är hur man bör tänka kring fördelning av pengar för en 70-årig änka med låg pension, men med ganska stort kapital från sin make. Jag har inte tänkt så mycket på det själv eftersom jag är relativt ung (jag kan lära mig om det när det blir aktuellt har jag tänkt), men jag skulle vilja ha något att luta mig mot när jag pratar med min mamma om hennes ekonomi. Tidigare hade min pappa hand om allt som hade med pengar att göra.

Alternativ till Handelsbankens Råvarufond som snart lägger ner.

1 gillning

Jag är väldigt intresserad av att få en djupare generell genomgång med exempel på hur man bör tänka kring riskfördelning/tillgångsallokering genom en livstid, från födsel till död. Exempel på faser:
barnsparande, studiefas, målspar första bostaden, familjebildande, ackumulationsfas, uttagsfas, pension.
Inser att alla har olika ekonomiska förutsättningar för hur länge och när i tiden dessa faser är, och att det kanske är svårt att prata om några generella principer, men vore intressant att höra hur ni tänker. (Tycker personligen att hitta rätt risknivå är det absolut svåraste med investeringar).

1 gillning

Fonden: Xetra Gold (4GLD). Nedan är hela inlägget som @PerPortfolj gjorde researchen åt oss. :joy: Kanske en av få fria luncher på finansmarknaden på riktigt. 0.3 % i fickan rakt ner från Avanza (nästan iaf). :slightly_smiling_face:

Hur mycket ska man egentligen spara till barn? Vet att runt 200000 kr brukar nämnas som en lagom summa.

Men om man då sparar på 25 års sikt för nyfött barn så bör man kanske snarare satsa på 400000 kr med tanke på inflationen som vid 2% årligen gör pengarna hälften så mycket värda på 25 år…eller?