Indexfonder på Degiro för utlandsboende

Hej! Jag bor i Italien och vill investera i en global indexfond med så låg avgift som möjligt. Jag har inte möjlighet att investera via Lysa, Avanza och liknande och har därför skapat ett konto på Degiro.

Jag antar att det bästa är att försöka hitta en global indexfond i EUR för att slippa förlora pengar i växlingen, eller tänker jag fel? De flesta verkar vara i USD.

Har ni några tips på bra globala indexfonder?
Här är de ETF som är populärast på Degiro, bland italienska investerare, just nu:
image

Bättre att investera i flera eller onödigt, bättre med en enda?

Har ni andra tips eller saker som jag bör tänka på när jag använder Degiro för första gången? Finns det några fallgropar eller dolda avgifter att undvika?

Tack!

Jag brukar hänvisa till denna jämförelse av rimliga indexfonder:
image
Själv placerar jag 100% i WEBN på IBKR, så Degiro får någon annan kommentera.

1 gillning

Bor i Schweiz, och har konto hos DEGIRO men efter rekommendationer från bekanta använder jag, likt @havsekorre, IBKR istället.
80% global index i form av Vanguard Total World Stock Index Fund (VT), och 20% home bias i form av iShares Core SPI (CHSPI).

Mycket möjligt att där finns pengar att spara på valutaväxling.
Skatteeffekter av USA alternativt EU-baserade fonder beror väl mycket på vilka skatteavtal som finns.

WEBN är nu uppe i mer än 2300+ holdings och kryper sakta men säkert upp mot totala antalet i indexet.

Själv kör jag 50/50 mellan WEBN och FWRA som en liten diversifiering över index (Solactive vs FTSE) och förvaltare (Amundi vs Invesco). Men det är såklart långt ifrån ett måste.

1 gillning

Hur kom det sig att du bytte till IBKR?

Det var den plattformen som användes mest bland kollegor som var nöjda med gränssnittet, och avgifterna verkade mycket likartade när jag jämförde.

Enligt bloggaren Baptiste Wicht (Schweiz svar på @janbolmeson) så är båda plattformarna bra val, men DEGIRO verkar vara ett något bättre val för investerare i övriga Europa:

https://thepoorswiss.com/degiro-vs-interactive-brokers-european-portfolio/#17-conclusion-degiro-vs-interactive-brokers

1 gillning

Tack @Ulf_G! Då ligger jag nog kvar på Degiro och tar mig en funderare på vilka indexfonder som är bäst för mig.

1 gillning

Jag har hittat flera indexfonder på Degiro med en TER på 0,07%, såsom Amundi Prime ACW ovan och Vanguard S&P 500. Jag tänker att en låg kostnad är att föredra, men ser att många populära indexfonder på Degiro, såsom Vanguard FTSE All-World och iShares MSCI World, har kostnader på 0,22 och 0,20%, alltså tre gånger så mycket. Varför skulle man vilja välja dessa? Vad är det jag missar här?

Det finns så många, som jag tycker ser likvärdiga ut, att välja bland. Är det bara att ta en “All-World” eller en “MSCI World” i högen och vara nöjd sen? Det borde ju inte vara någon stor skillnad i slutändan tänker jag, om alla följer globalt index.

“All world” innehåller även tillväxtmarknader har jag får mig, “MSCI World” är som en vanlig globalindexfond typ som DNB Global Indeks S.

Jag hade valt, endast Vanguard FTSE All-World och vara nöjd med den.

Även om den kostar tre gånger så mycket som Amundi Prime ACW och Vanguard S&P 500?

WEBN är rätt ny, och SPYY sänkte nyligen sin avgift. Så för den som investerade för ett par år sedan var VWCE på 0,22%/år ett rimligt alternativ, och jag tror att råden om “VWCE and chill” från den tiden fortfarande lever kvar hos många trots att marknaden har förändrats.