Industriell ekonomi eller Elektroteknik - vilken är bäst för en 40 åring?

Hej, fantastiska människor!

Jag är en före detta heltids konstnär som – efter att ha varit svårt sjuk i Covid – la om mitt liv helt och hållet. Nu skapar jag bara konst på fritiden, har börjat spara och pluggat upp mina betyg.

Jag står inför valet att plugga till Civilingenjör i Elektroteknik eller Industriell ekonomi (båda på KTH till hösten).

Jag har hunnit bli 40 år gammal, så jag är ju inte ung längre. Men känner mig ändå pigg och optimistisk. Jag är social och extrovert, så jag tror inte omställningen till student kommer vara så besvärlig. Har kompisar i 20 års åldern som jag inte har problem att umgås med.

Men valet mellan Elektro och Indek är svårare än jag trodde det skulle vara. Båda verkar kul och intressanta. Finns det någon i forumet som har erfarenhet av utbildningarna på KTH? Passar någon av dem bättre för en social 40 åring?

Stort tack för svar!

Det är en dramatisk skillnad på utbildningarna.

KTH är bra.

E-teknik är mycket mer teoretisk, mer matte och en del tyngre kurser som kan vara tuffa att förstå, det kan kännas som att man är dum i huvudet ända tills poletten faller ner. Och det gör den till slut. Fokus på el eller elektronikteknik (olika inriktningar), programmering mm.

Ind ekonomi är precis vad det låter. Ekonomi i industriella sammanhang. Vad det nu är :wink:

Inte lika teoretiska kurser i alla avseendem med en djup grund i matten, men ett högt tempo. Man förväntas prestera.

Båda utbildningarna kräver social kompetens även om det finns fördomar om teknologer. Det är grupparbeten mm , och kanske mer fokus på presentationer och dylikt på Ind Ek än E teknik.

Modigt att sadla om. Skall du välja E teknik rekommenderar jag att fräsha upp gymnasiematten. Ordentligt.

1 gillning

Varför civilingenjör?
Varför eller indek?

Som sagt, två olika vägar. Vad vill du jobba med efter avslutat utbildning?

1 gillning

Tack för infon!

Jag har blåst igenom Matte 3c och 4 och Fysik 1 och 2. Hoppas det är en bra start. Är lite nojig inför universitetsmatten… :sweat_smile:

Kör gärna Matte 5 också om du skall läsa E teknik. Fysiken är inte farlig.

2 gillningar

Bra fråga det där. Jag vill komma in i en ny industri som är säkrare än konst. Något man faktiskt kan bygga en framtid på. Känna sig både stimulerad och säker, inte bara stimulerad.

Jag har valt teknik för jag gillar problemlösning och har ett intresse i matematik och teknologi. Är dock nybörjare på det mesta, har mycket att lära.

Varför jag har problem att välja Indek och Elektro… jag vet inte alltså. Kanske bara för att båda är bra på olika sätt.

1 gillning

Tack för tipset! Jag ska beställa boken…

Du har inte funderat på teknisk fysik?

Jo, har nosat på den. Men har alltid fått höra att teknisk fysik är den absolut svåraste. Tänkte det kanske var lite för mycket :sweat_smile:

Man vill ju ha ett riktigt jobb också så man slipper starta en blogg :wink:

Svårt pch svårt, det är nog en fråga om arbetsinsats. När 20någonting ligger bakis och sätter sig längst bak i föreläsningssalen för att ha nära ut till toan är du redan klar med dagens uppgifter.

1 gillning

Min erfarenhet är att jag aldrig under mina 5 år på civilingenjörsutbildning hann med alla uppgifter. Då kom jag från gymnasiet med högsta betyg i allt. Ärligt talat så tror jag man ibland lärde sig mer bakfull när man blev ett gäng som tvingade sig in för att förstå någonting tillsammans än att sitta och känna sig stressad på uppgift 1 av 62 i någon bok. Böcker köpte man i princip bara första året.

Det jag försöker få sagt: samarbeta med övriga studenter, när föreläsarens kryptiska föreläsning lossnat för någon av er så lär ni av varandra.

1 gillning

Tja! Vilken häftig omläggning! Utbildningen är 5 år om jag inte missminner mig. Det är rätt lång tid och du kommer kanske ta studielån? Du får ju inte heller toppjobbet direkt som nyexad utan jag upplevde en tröskel som tar x antal år innan du har erfarenhet att kunna kombinera med din utbildning.Överväg kanske att hitta en högskoleingenjörsuttbildning som är 3 år. Det kommer troligen vara enklare att hitta bra instegs jobb efter avslutad utbildning och ditt studielån kommer vara mindre. bara mina tankar :ok_hand: lycka till!

Hmm kanske är maskiningenjör ett bättre val som start?

I slutet av den utbildningen kan du sedan välja inriktning mot mekatronik (elektroteknik) eller produktionsekonomi (likt samma inriktning på industriell ekonomi).

Då kan du känna efter vilket du är intresserad av. De maskiningenjörer som läste produktionsekonomi med oss på Industriell Ekonomi i Lund i slutet av utbildningen upplevde jag fick en väldigt liknande profil som de av oss från industriell ekonomi som läste samma avslut.

Men det finns vissa inriktingar på industriell ekonomi som du inte kommer åt från maskiningenjör såklart så fundera också på vilka inriktningar i programmen som lockar!

När jag läste valde jag kurser efter kvalité på föreläsare och det hade vart omöjligt att förutse innan så ibland blir det inte som man planerar ändå. Men jag hade lika gärna kunnat läsa vilken civilingenjörsutbildning som helst känner jag i efterhand, alla utbildningar är spännande och tekniska vilket jag älskar :slight_smile:

1 gillning

Haha!

Jag hoppas jag kan uppbåda nog med fokus för att vara så flitig :grinning_face_with_smiling_eyes:

Men en blogg kanske inte är helt fel? Typ: “40 åring på KTH med massa 20 åringar” :joy:

Jag tänkte precis som du först! :grinning_face: Har inga illusioner att en nyexad 45 åring landar toppjoben direkt. Man får jobba upp sig några år.

Enda problemet jag såg var att Högskoleingenjörerna studerar i Flemmingsberg, inte på Vallhallavägen. Det är helt enkelt fler studenter i stan och större sektioner, mer möjlighet att knyta kontakter. Och de två extra åren skadar ju inte precis, bara att man får mäta det mot två år i arbetslivet. Men kontaktmöjligheterna var det som vägde tyngst i mitt resonemang.

Ja, kanske kan man få en kombination? Jag ser att Maskin på KTH kan läsa en master i industriell ekonomi. Jag ska djupdyka i Maskin lite mer. Har inte riktigt gett det programmet en chans tror jag. Tack för tipset! :blush:

Eftersom du har hunnit med mycket i livet kanske det finns något du har erfarenhet av som tangerar ämnena i något av programmen? Att kombinera praktisk erfarenhet med teorin brukar vara en riktigt bra kombo!

En sista sak är att din ålder kan vara en nackdel när du söker jobb, men du har fem år på dig att bygga upp kontakter med studiekamrater, institutioner och företag som samarbetar med universiteten.

Kan du läsa praktiska kurser eller hitta extrajobb? Eftersom du är äldre har du säkert ett bättre kontaktnät än någon som är 20! Utnyttja det tidigt i utbildningen så kanske du får chans att lära känna en eventuell arbetsgivare och då blir du en person och inte bara ett cv.

Eftersom jag är en klassiskt tränad filmregissör och poet så är det svårt att bygga vidare på mina erfarenheter på ett direkt sätt. Är helt enkelt för smalt för det. Men indirekt är det en annan femma. Jag har hållit på med projektledning och ledarskap allmänt, samt driva projekt från noll till produkt. Men det är väl användbart i de flesta inriktningar?

Jag har tänkt i samma banor med studierna. Networka (det är jag bra på), hitta sommarjobb, extrajobb som är relevanta etc. Utnyttja mitt kontaktnät för en edge :slight_smile: Så ja, håller helt med. Man måste utnyttja sina övertag som 40 åring :wink:

2 gillningar

Ja, utnyttja det du är bra på kan vara vettigt.

Du kommer bli en udda fågel oavsett, men inte utan valör. Det är lite för strömlinjeformat ibland, speciellt på Ind Ek säger mina fördomar mig.

Men främst måste du förstår skillnaderna.

Har du pratat med studievägledare på respektive utbildning, kanske studenter (här kan du behöva träna på atr nå fram….)

Föreläsningar är vad jag vet offentliga. Kursexamination är det inte..Smyg in och prata med föreläsaren varför du är där. De kommer bli smickrade.

Mycket samarbeten med de andra studenterna på utbildningen bygger på att man likar in sig, men alla gillar någon som bidrar till arbetet och du har erfarenheter som bidrar där. Kom ihåg att de flesta är .curlade 20nånting som på gott och ont har andra prioriteringar, men ni har samma mål, bli klara med utbildningen!

Ett stort plus jag tror du har är ju förmågan att sälja in, beskriva ovh berätta , förmedla och det är säger min magkänsla något man har mer användning av på Ind Ekonomi än E-teknik. Men jag kan ha fel.

Och det är ditt val. Man måste fundera noga.