Hej, jag lyckades få ihop 21.61 i merit och kommer in på de flesta programmen men absolut inte alla skolor. Till hösten läser jag naturbasår, men efter det så är jag väldigt osäker kring vad jag vill läsa.
Jag har funderat på industriell ekonomi (Linköping eller Uppsala) eftersom det kombinerar mitt tekniska intresse med mitt intresse för ekonomi (har redan nu ganska brett nätverk inom finans och ekonomi). Handels (retail managment) för att det är handels. Jag har också länge drömt om att bli analyst på en investmentbank. Jag tror då att Handels är det bästa valet, även om det ”bara” är retail. Jag kommer inte in på Bussiness & Economics med min merit, men jag har nog en hyfsad changs genom alternativt urval kvoten. Utgår jag från mina privata intressen så stämmer nog indek bäst överens.
Sedan har jag ett wildcard - läkarprogrammet. För nästan ett år sedan genomgick jag en omfattande operation. Efter det fascinerades jag bara av hur dels kroppen fungerar, hur läkarna var så skickliga på att peka ut vad som var fel, och deras arbetsmiljö. Dom övriga vägarna är ju ganska “giriga”, dvs. fokuset blir att klättra upp för trappan. Medan man givetvis kan klättra som läkare, men man får också hjälpa människor dagligen.
Självklart måste jag komma fram till själv vad jag vill bli, men hade varit kul att få lite input!
Det verkar som att du letar efter den utbildning som känns mest imponerande att komma in på snarare än den du faktiskt vill läsa. Prestige är en rätt dålig kompass när du ska välja något du förmodligen ska jobba med i 40 år.
Ta ett sabbatsår och fundera och mogna lite. Utbildningarna har inte särskilt mycket gemensamt mer än att de är prestigefyllda utbildningar så det är väldigt spretigt.
Läs IndEk på Chalmers eller KTH då om ”prestige” är nåt du söker. Eller ännu hellre, ta ett år och jobba och mogna lite. Att välja mellan ekonom, ingenjör eller läkare är inte ett enkelt val. Att välja utbildning med grund i nån form av prestige som du garanterat missbedömer är ett dumt val. Läkare, IndEk från toppskola eller ekonom från HHS är bra grunder och går inte att jämföra med att läsa en trött mellanmjölksutbildning vid en glesbygdsskola där ”alla” kommer in, och ut.
Jag hade väl lite samma funderingar eftersom jag gillar både ekonomi, fysik och medicin, men valde till slut det bredaste av alla val och läste IndEk på en av toppskolorna samt lite extra ekonomi. Valde att läsa en hel del biokemi och närliggande ämnen och har jobbat som managementkonsult (MBB), mellanchef (industri/teknik) och numera som högre direkteur i läkemedels och medtechsektor. Jag möter många läkare och sjukhuschefer i min vardag och kan säga att jag är rätt nöjd med mitt val. Men det var mitt val, inte ditt.
En annan dimension att beakta är väl att läkare faktiskt är ett yrke (om än med en myriad olika specialiteter och möjligheter), medan utbildningar inom teknik och ekonomi bara är plattformar för att bygga vidare på. Det kan vara bra eller dåligt beroende på vad man söker.
Indek på Lund/Linköping anses typ lika bra och har mycket bättre studentliv. Hade inte valt indek på Uppsala dock, inte alls samma nivå som de övriga dock är Uppsala/Lund på helt annan nivå på studentikos.
Indek har garanterat bättre chans, iallafall om du skippar Uppsala.
Tack för svar, syftet var inte att inlägget skulle ses som att jag är prestigesökande. Frågan jag snarare borde ställt var: ekonom, ingenjör eller läkare. Klantigt skrivet 100%, men med prestige syftade jag snarare på ur ett “IB” perspektiv, och då är det handels som leder för just det yrket.
Den som vet, den vet. Men visst, det beror på vad man har för mål och vem man frågar. De fyra stora är bra kort.
Så kan det nog vara. Hur du nu kan veta det om du inte genomgått nollning och läst minst något år på varje lärosäte. Å andra sidan är både Lund och Linköping hålor i jämförelse med Sveriges två större städer. Om man nu bryr sig om det.
Om du tvunget tror att du vill jobba på investmentbank (hur man nu kan veta det under gymnasietiden) så är det inte alls säkert att IndEk är sämre. Jag hade mängder av kursare som hamnade på Goldman, ML och JPM efter examen, men ännu fler som valde att köra på managementkonsultspåret.
Lund/Uppsala har en helt annan nivå än alla andra universitet i Sverige när det gäller studentliv, det är inte ens en diskussion så vi stannar där.. finns många fler ställen med bra studentliv också, exempelvis linköping
Okej tack! Jag hade faktiskt en på linköping som sa att jag borde söka dit istället för Uppsala. Anledningen till att jag övervägde Uppsala är för att jag kan få en plats genom basåret . Men verkar som att Linköping kanske är ett lämpligare val
Jag måste fråga varför så spydig? Jag skrev att det var något jag tidigare drömt om. Vilken person som överväger att pluggar till läkare tror tvunget på att den måste bli IB?
Om du bestämmer dig för IndEk så försök hålla dig till Chalmers, KTH, Lund och Linköping.
Välj den skola som passar dig bäst geografiskt och boendemässigt. Jag valde bort en av dessa för att det var ett helvete med boende. En annan hamnade högre upp på min lista för att det var nära och bra hem till hemstaden. T ex.
Tror inte du får lika bra jobb med indek från uppsala som de andra. Kan även vara värt att nämna att Umeå är ett universitet mckinsey/bcg också rekryterat indek:are ifrån.
Det var inte min mening att vara ”spydig”. Frågan är ställd i all välmening. När jag var 18 hade jag en högst rudimentär uppfattning om vad det innebar att vara investmentbanker. Eventuellt hade jag sett ”Wall street” på film. Managementkonsult visste jag nog inte vad det var.
Var öppen och ödmjuk inför att det är väldigt mycket i dessa olika världar som inte är så lätt att se innan man befinner sig i dem.
Ens framtida karriär påverkas nog ytterst marginellt om du läser indek i Uppsala eller Linköping. Var, eller till och med vad, du pluggat är typ den minst intressanta raden på ditt CV efter några år i arbetslivet.
Lättare att få bra internships, deltidsjobb och exjobb som leder till bättre första jobb, mer argument vid lönesamtalen osv. Man gör det lättare för sig om man väljer ett bättre universitet. Är nog märkvar löneskillnad första 5-10 åren på arbetsmarknaden.