Bra vägar efter läkarprogrammet?

Hej
Blev väldigt inspirerad av detta forumet av att läsa alla olika diskussioner så bestämmer mig skriva ett inlägg.
Jag läser just nu på läkarprogrammet, yrket verkar jätteroligt men är inte jättehaj på att ha landstinget som arbetsgivare och har därmed fått upp ögonen för andra vägar efter läkarprogrammet speciellt läkemedelsindustrin och tech branschen. Vet dock inte riktigt hur bra pengamässigt det är att börja ströva en annan väg än den “klassiska” kliniska läkarvägen. Tycker inte heller det fanns så mycket information kring övriga vägar efter läkarprogrammet men sett lite diskussioner här på forumet så hoppas på napp :wink:

Vill höra och eventuellt få lite tips från andra som tagit andra vägar efter läkarprogrammet. Rent löne samt fritid/jobb balans mässigt vilken väg är smartast att ta efter avklarat läkarprogram?

Tack!

1 gillning

Normalt sett när man hoppar över till en annan näraliggande bransch eller industri så tar man med sig en viss erfarenhet som ger en en edge.
Om du inte tänker jobba som läkare missar du då inte den erfarenhet som det skulle ge så du blir eftertraktad inom en annan industri?

1 gillning

Är inte läkare själv, men råder dig att fundera lite på vad det är som lockar med annat liv än “landstingsanställd läkare”.

1. Är det att tjäna mer pengar?
  2. Är det att få vara entreprenör?
  3. Är det att jobba med något annat än kliniskt?

Kan förstås inte ge dig kompletta svar, men att som stafettläkare i Norrland eller Norge, duktig privat plastikkirurg i Sverige eller kardiolog i USA tjäna grova pengar är nog inte svårt om man lyckas bra.

Är det entreprenörsbiten så kan ju den komma ändå som @AimHigher skriver - tänk utifrån din kompetens var du ser möjligheter, finns det en som du tror på - satsa!

2 gillningar

Hej,
Nu har jag ingen erfarenhet förutom den “klassiskt kliniska” banan. Regionen är ingen toppen arbetsgivare. Dock heller inte botten. Om du direkt avskyr det kliniska arbetet skulle jag direkt söka mig till andra delar som du föreslår (som jag själv som sagt inte kan nåt om).
Är du bara osäker skulle jag prova jobba kliniskt ett tag. Stror risk att du tappar mycket annars och inte enkelt kan återgå i klinisk tjänst om du aldrig blivit varm i kläderna. Under tiden kan du kika efter andra alternativ.
Det du inte får nån annanstans är den fantastiska känslan av nöjda patienter och anhöriga. Det slår mycket.
Men livet är långt, du kan hinna mer än en sak!

1 gillning

Tja!

Oavsett så ska du ju gå igenom läkarprogrammet, viktid + AT innan du är legitimerad. Totalt typ 8år i praktiken. Då hinner du få en känsla för om du gillar att jobba kliniskt. Känner själv inte så stort sug att byta från regionen just nu, kanske känner annorlunda framöver. Det är ett så förbannat stimulerande jobb och när det inte är stimulerande kan man alltid vara nöjd med att man har hjälper en annan människa. Jag drar in över 60k inklusive jourer varje månad. Kan också ta ut några extra lediga veckor med kompen. Jobbar som ST-läkare inom kirurgi, 29år. Ganska trevliga förutsättningar tycker jag som regionanställd ändå.

Underskatta inte yrket du har valt innan du har provat. Om du vill bli entrepenör eller liknande är läkarprogrammet en ganska lång omväg, men du kommer säkert hitta flera alternativa vägar när du väl är legitimerad om du vill. För mig känns de flesta sådana vägar inte lika meningsfulla eller roliga som att jobba kliniskt, men det finns allt möjligt man kan engagera sig i om man vill.

Lycka till

2 gillningar

Tack för svar!
Tänkte att erfarenheten man får under de kliniska terminerna ger en en edge :thinking: men det är ju sant man blir nog mer eftertraktad med mer erfarenhet som läkare.

Tack för svar!
Det lutar mest åt punkt 3, jobba med något annat än just just det kliniska. Jag kommer testa på yrket efter jag är klar med programmet men är just nu lite osäker om det är något som helt passar mig.

Tack för tipset ska fundera mer om det är något annat specifikt som lockar.

1 gillning

Tack för svar!
Tack för tipset, låter som en bra plan. Jag är mest väldigt osäker nu men ska testa det kliniska lite mer innan jag jag byter till något annat.

1 gillning

När jag pluggade i Uppsala hade jag flera vänner som pluggade till läkare. Enligt vad de berättade för mig var inte vanliga läkarjobb det som de flesta av deras studiekamrater intresserade sig för. De använde begreppet “människodoktor” som tydligen var etablerat bland studenterna. Om de tänkte sig att riva av några år inom vården för att sedan gå vidare eller välja andra spår direkt vet jag inte men vården var uppenbarligen inte så lockande.

1 gillning

Värt att ha i åtanke är att läkaryrket har en del tydliga fördelar mot de flesta andra “högstatusjobb”

• Går ofta att arbeta deltid
  • Typ noll risk för arbetslöshet om man inte gör bort sig något kopiöst
  • Går att flytta till Arboga, Andorra eller Australien och enkelt få jobb som stämmer med ens utbildning

Sen finns förstås nackdelar. Jag som inte är i skrået tänker på det betungande med det ansvar man har för människors hälsa (d.v.s. göra felbedömningar) och den kroniska underbemanningen som gör att lojala tenderar att arbeta för mycket.

1 gillning

Tack för svar!
Helt klar, kommer få testa på yrket mer nu under programmet. Kommer också ge yrket en chans efter programmet innan jag eventuellt byter.
Entreprenör är inget jag är jättenyfiken på men man vet aldrig.

Oh intressant att läsa. Du råkar inte veta var någon av dem sysslar med nu?
Tack för svar!

Ingen aning. Jag träffade enormt mycket folk under studietiden och passade på att prata med många just om sådana här saker. Hur man kan komma på att plugga X och vad man tänker att det ska leda till är intressant i generell mening.

1 gillning