Hej!
Tänkte höra lite era tankar kring nuvarande inflationsnivån och framtidsspaningen
(Nedan är min tolkning/förståelse av vad som sägs av experterna i media).
Inflationen i USA var tror jag 8.6% i maj och i Sverige rapporterades om en inflation på 7.2% samma månad. Jag förstår att experterna förväntar en inflationsnivå i Sverige på ungefär 3% även under nästa år.
Jag förstår att inflationen beror på stigande livsmedelspriser och energipriser samt högre räntor.
RIksbanken vill strama åt ekonomin för att få lägre efterfrågan och därmed lägre inflation. Det gör de genom att höja styrräntan. Riksbanken planerar att stegvist höja räntan ytterligare. När inflationen har toppat så kan man kanske gissa bättre hur/när räntehöjningarna kan stanna av. Man kanske landar på en ränta runt 3-4% framöver?
Det som jag inte riktigt förstår är hur lönerna ska päverkas av detta. De flesta i Sverige (som inte bytte jobb eller roll eller gjort något liknande) fick en lönehöjning i år på typ 2%. Borde inte lönehöjningen hänga med inflationen? Många kollektivavtal går ut nästa år (t.ex. Teknikavtalet). Vad kan man förvänta sig angående omförhandlingen av kollektivavtal? Vad tror ni - kommer lönerna hänga med inflationen eller hur ska man tänka kring frågan?
Om lönerna inte hänger med inflationen, vad ska hushållen göra åt faktumet att man har mindre köpkraft?