Infrea och andra investmentbolag

Jag lyssnade på avsnittet om Infrea från december 2018. Jag undrar om någon har en uppföljning angående hur det gått med utdelningen? Tony (VD:n) sa att deras mål var att inom två år ha en årlig utdelning med direktavkastning på 2-4%. Utvecklingen ser ok ut gissar jag men jag är novis på investmentbolag. Skulle vilja lägga till en liten post i min Lekhink. Ett eller flera svenska investmentbolag. Lång sikt, 15-20 år. Några inputs?

1 gillning

Hej Camilla,

Enligt info från tidigare utdelning från Infrea så hade dom förra året en utdelning på 0.1kr/aktie, detta motsvarar mot dagens aktiekurs ca 0,33% i direktavkastning.

Om du vill ha lite koll på investmentbolag och följa deras premie/rabatt och samtidigt kunna se lite vilka som finns att investera i på börsen, så finns det en bra sida som heter ibindex.se som sammanställer dessa bolag varje dag.
Hitta gärna inspiration där! :slight_smile:
Men läs på om just vad investmentbolagen investerar i och om det är något som du själv skulle vilja äga, annars så har du ju fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag som är en väldigt bra fond för att få denna exponeringen.

2 gillningar

Tack för svar! Låter som att spiltan aktiefond investmentbolag skulle vara bra för mig.
Får man del av utdelningarna inuti fonden? För/nackdelar med att välja detta sättet istället för direktinvestering?

Utdelningen återinvesteras i bolagen, så du får inte ut pengar på kontot men du får såklart utdelning🙂

Enda nackdelen som finns är att du inte får välja fördelningen mellan investmentbolagen samt den lilla kostnaden i fondavgift.

EDIT: Såg precis att @Robin redan svarat samma - nedan är redundant :grinning:

Om du är intresserad av investmentbolag men inte hållit på med det tidigare så skulle jag föreslå att satsa på de etablerade företagen med lång historik.

Här är en bra webbsida med de större IB där du kan se deras portfölj, substansvärde och premie/rabatt mot värdet inkl 5 års historik över rabatt/premie (om du går in på ett specifikt bolag) så man kan se hur ett bolag värderats historiskt.

https://ibindex.se/ibi/#/index

2 gillningar