Input på min portfölj

Hej kära forum,

Jag är 44 år gammal men en färsking när det kommer till fondsparande. Min portfölj snickrade jag ihop för lite drygt en månad sedan. Jag valde fonder samt procentuell fördelning dem emellan efter att ha tittat på otaliga videor på Youtube, flertalet från just Rikatillsammans.

Portföljen jag landade i ser ut som följer:

Avanza Global - 80%
PLUS Allabolag Sverige Index - 10%
Avanza Emerging Markets - 5%
Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) - 5%

Min tanke var att uppnå så stor diversifiering samt så låg totalkostnad som möjligt. Jag har dock lite ågren kring om jag har valt rätt fonder. I synnerhet funderar jag kring valet av globalfond. DNB Global Indeks S har jag förstått är väldigt populär här på forumet med motiveringar som färre exkluderingar i det index den följer samt att den ska innehålla ett större antal bolag.

Fram till hösten 2024 har jag också förstått det som att valet av Avanza Global medförde en högre källskatt än DNB (30% vs 15%) men att detta nu är historia då fonden ska ha flyttats från Luxemburg till Sverige. Den faktiska fondavgiften ska nu därför vara knappt hälften så hög hos Avanza Global jämfört med DNB, varför mitt val slutligen landade på Avanza Global. Jag tänkte där att den lägre avgiften är garanterad i motsats till framtida avkastning.

Så har jag förstått situationen, men mycket av ovan är grekiska för mig och jag söker mest input på att de fonder jag valt är rätt för mig.

Min troliga sparhorisont är 10-20 år och mitt månadssparande kommer att ligga någonstans mellan 2000-4000kr/mån i snitt.

Bör jag ändra något i min portfölj? Byta Avanza Global mot DNB? Byta ut någon av de andra? Ändra procentuell fördelning? Lägga till något helt annat?

Jag är hemskt tacksam för all eventuell input.

Allt gott!

Ser helt okej ut. Medvetet att bara ha 5% EM?

Det verkar som att folk ibland glömmer att man kan ha 2 globalfonder. Kör 50/50 om du tvekar.

EDIT: Småbolagen hade jag skippat då fonden är dyr och lär knappast påverka din avkastning i det stora hela.

Nej. Superbra portfölj

Spelar ingen roll. En är aningen billigare och en är aningen bredare. Du kan singla slant.

Nej behövs inte.

Egentligen bör emerging market och globala småbolag vara 10% vardera. Men kommer inte göra så stor skillnad på din avkastning. De flesta här verkar inte ens ha emerging market och globala småbolag i sin portfölj.

1 gillning

Tusen tack för input!

Medvetet på så vis att jag förstått det som att såväl EM som Småbolag är mer volatila och därför bäst används som “kryddor” och att de därför fick utgöra min “lekhink”. Jag tänkte att 5% i vardera kunde vara rimligt. Jag har dessutom förstått det som att de globala indexfonderna inte innehåller vare sig EM eller Småbolag och att man vill äga hela marknaden. Det är väl anledningen till att båda är med i portföljen.

Vad gäller att ha 2 globalfonder så har tanken slagit mig. Jag hade dock förstått det som att det är lite bortkastat då de i huvudsak är likvärdiga. Eftersom DNB’s avgift är den dubbla så tänkte jag därför att det var att betala mer för något jag redan har. Men jag kanske fått det om bakfoten?

Tycker du att jag ska låta småbolagen vara utan att sätta in mer pengar eller sälja av den och lägga in slantarna i någon av de andra fonderna?

Tack för tydliga och konkreta svar!

Ang. emerging och småbolag.. om de bör vara 10% vardera, var tar jag bäst dessa % ifrån? Sänka andelen i global eller Sverige? Det är inte för riskabelt att allokera totalt 20% där?

Jag kör 80% DNB global, 10% avanza emerging markets och 10% global småbolag (iShares msci small cap ucits etf usd acc). Låter bli homebias då jag indirekt har mycket investerat i Sverige.

De bör tas av din “globala del”. Dvs 70% Avanza Global / DNB Global. Så 70/10/10/10

Stort tack för alla svar. Ni är grymma!

Ser bra ut. Bra jobbat.