Jag är ganska ny när det kommer till investeringar. Är 34 och har en grundlön på drygt 52000 (och ofta tillägg för beredskap på ett par tusen extra). Kommer dock gå upp till uppskattningsvis 75000 inom något år. Min nuvarande strategi är att lägga strax under 10% av bruttolönen på investeringar (inklusive 1000kr på extra amortering). Resterande 4000 av “investeringspengarna” tänker jag fördela mellan en Europafond med låg avgift (tror att Europa kommer att gå framåt, och tycker att Europa överlag har en vettig, marknadsekonomiskt inriktad politik, utan handelstullar), en del Global indexfond och en del Försvarsfond (ser att det finns ett stort upprustningsbehov, särskilt i Europa under kommande decennier). Planerar också att använda ränteavdraget till extraamorteringar. Utöver det sparar jag det som blir över som en extra buffert (inklusive till långsiktig konsumtion, såsom exempelvis bilbyte). Hoppas bilda familj i framtiden och tänker använda mitt egenkapital i min bostadsrätt till att kunna putta in i ett hus i framtiden (utan att behöva ta av mitt börskapital, därav den aggressiva amorteringen). Har redan betalt av min studieskuld, så den är ute ur ekvationen. Låter det som en rimlig strategi?
Vad vet du som inte alla andra vet om marknaden i Europa och inom försvarssektorn?
Nä, lägg absolut största delen i global indexfond säger jag. Följ forskningen. Sen har du en lekhink på 1-10 % att göra vad du vill med.
Så tycker jag.
Du får gärna dela med dig av mer av din analys. Jag vill bara påminna om att det finns folk som inte gör annat än att sitta och fnurla på sånt här och ändå inte lyckas bättre än en global indexfond. Jag vill påstå att det är stor risk att du går miste om avkastning på ditt sätt.
Kan jag ha fel? Ja, såklart. Jag vet inte vad som går bäst. Därför sprider jag mina investeringar globalt och köper hela höstacken.
Bra tänkt på det stora hela tycker jag.
Jag håller med @Pannkaka om det långsiktiga sparandet, att lägga allt i en global aktieindexfond med låg avgift. Då behöver du inte fundera på ombalansering eller om det är dags att byta inriktning till den ena eller andra marknaden eller branschen.
Klokt att tänka på helheten, med ev.husköp och familjebildning och därför ha låg risk för en stor andel av ditt sparande. ![]()
![]()
![]()