Hej! Har blivit införstådd med att det finns möjlighet att ha sparkonto med ränta. Går därför i tankarna att flytta över samtligt kaptial till ett sådant konto.
Några funderingar som jag har.
Påverkas den totala räntan per år om man sätter in en klumpsumma eller månadssparar från 0?
Finns det ens nån anledning att ha kvar sin nuvarande bank (Handelsbanken)? Man betalar kortavgift tänker jag som är bortkastade pengar (betalar allt med telefonen direkt genom Klarna) bland annat.
Tanken är som sagt att flytta över allt till ett sparkonto med ränta (med insättningsgaranti), ändra konto för insättning av lön(borde väl gå o koppla direkt som jag har nu) och sedan justera alla fasta avgifter så dragningarna sker ifrån det nya sparkontot. Hur tycker ni det låter?
De banker jag kikat på än så länge är följande:
Klarna
Qliro
Savr Avanza
Då jag redan är integrerad i Klarnas ekosystem med samtliga fysiska köp och internetköp (då jag betalar med klarna kort som är kopplat till konto) så kanske det är bästa alternativet? Samtidigt är det kortet ett debitkort, man borde ju få tillgång till ett renodlat bankkort då i samband med skapande av detta “flexkonto”?
Jag har kvar min huvudbank för alla tjänster som behövs. Sen har jag flera nischbanker rörliga sparkonton och bundna sparkonton alla med insättningsgaranti.
Om jag förstår din idé rätt så är detta något som dessvärre inte låter sig göras. Det finns idag inget konto som både ger hög sparränta och samtidigt tillåter flexibla transaktioner in/ut.
Innan du gör något drastiskt med dina nuvarande konton rekommenderar jag att börja med att öppna och i lugn och ro prova ett sparkonto med högre ränta. Då kommer du märka både fördelar och begränsningar jämfört med vanliga transaktionskonton (“lönekonton”).
EDIT: Som en separat fråga så kan du naturligtvis även fundera på om du borde byta transaktionskonto, och då t ex jämföra med andra bankers erbjudanden. Men i min värld är det inte samma aktör som erbjuder det bästa transaktionskontot jämfört med den som erbjuder det bästa sparkontot.
Det låter smart. Är väldigt tankspridd av mig men väldigt lång betänketid och långsam handlingskraft så gör som tur inga förhastad beslut, uppskattar dock omtanken!
Som jag förstår det så gör det heller ingen större skillnad om man börjar “månadsspara” från 0 i en sparfond kontra sätta in en klumpsumma och sedan fortsatta månadsinsättningar?
Vad menas för övrigt med transaktionskonto? Flytt mellan konton eller rent betalningsmässigt i tid?
Det är vad man ofta kallar ett konto som är inriktad på att hantera olika former av betalningar. T ex genom att det finns funktioner för fakturabetalning till PG/BG, överföringar till valfria bankkonton, autogirodragningar, etc. Kan också kallas för lönekonto, allkonto, betalkonto eller liknande.