Från sparkonto till sparkonto

Hej!

Jag ska öppna sparkonton, både fast och obundet, på någon av de mindre nischbankerna för att få högre ränta.

Jag vet att det finns listor med sparräntor på Konsumenternas och Compricer, men jag letar specifikt efter sparkonton där det går att göra överföringar från sparkonto i annan bank. Alltså, pengarna ska inte behöva föras över från transaktionskonto/lönekonto, man ska kunna göra en överföring, inte en transaktion med bankgiro och OCR.

Har någon tips och erfarenhet, så jag slipper öppna konton i varje bank och testa mig fram?

Jag har märkt att Zaver och Nordiska endast erbjuder ”betalnings”funktionen med Bankgiro och OCR. Exempel på banker som erbjuder överföring är SBAB, Avanza och Marginalen.

Anledningen till att jag vill ha det såhär är att jag redan har ett större belopp på sparkonto som jag vill flytta till bättre ränta, men min vanliga bank börjar gnälla när det gäller större belopp.

Hängde inte riktigt med.

Ditt krav är att den mottagande banken ska erbjuda ett sparkonto med eget bankkontonummer?

Gör flera överföringar på det belopp de accepterar, alternativt diskutera med banken.

2 gillningar

Börja med att byta bank. Jag mellanlandar alltid pengarna på Skandiabanken, dom har aldrig gnällt om detta.

2 gillningar

Jag funderar faktiskt på att byta till Skandiabanken just p.g.a detta.

1 gillning

Gör det.

Jag skulle bli galen om min bank la sig i mitt flyttande mellan sparkonton.

2 gillningar

Kan bara instämma. Aldrig varit med om att Skandiabanken haft synpunkter på att pengar studsat in och sen ut.

1 gillning