Som jag förstått det är det ett kontrollorgan som ska se till att saker går rätt till. Tillexempel att avisering av avgifter är korrekt och att medel hålls åtskilda från förvaltaren tillgångar och att motpartsrisker etc. är på en rimlig nivå.
Ska man helt undvika fonder utan UCITS och vad ger man sig in på om man köper dom iallafall?
UCITS står för Undertaking for Collective Investments In Transferable Securities och är benämningen på fonder som omfattas av ett EU-direktiv (värdepappersfonder). Enligt direktivet får UCITS-fonder som har tillstånd i ett EU-land lov att driva verksamhet i samtliga EU-länder. https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/fonder/ordlista-fonder.html
I stort sett betyder det att samma strikta regler ska gälla för fonder i alla EU-länder för att fonderna ska kunna konkurrera med samma villkor.
Jag vet inte om det kan finnas någon större risk att välja en fond som inte är UCITS. Själv har jag aldrig ens tänkt på saken när jag har valt mina fonder.
Utifrån ovanstående kan man dra slutsatsen att ”icke-UCITS-fonder” kan i vissa fall ha högre risk, men om man har lite koll på fondbolaget, fondförvaltarna, fondinnehavet och fondhistoriken finns det nog ingen större anledning att undvika dessa fonder.