Jag har idag 3 olika slags fonder i mitt långsiktiga sparande.
Swedbank Robur Transfer 90. Total avgift ca 0,7%. Utgör ca 2 % av mitt totala fondsparande.
Swedbank Robur Bas Mix. Total avgift ca 1,27%. Utgör ca 15 % av mitt totala fondsparande.
Swedbank Robur Exportfond. Total avgift ca 1,32 %. Utgör ca 83 % av mitt totala fondsparande.
Jag är ganska nybörjare på det här med aktier men det känns som ganska höga avgifter och att riskspridningen och viktningen hade kunnat vara bättre. Jag funderar på att sälja av dessa fonder och investera pengarna i tre nya fonder samt i en egen portfölj istället.
Nordnet Superfonden Sverige. 0 % avgift. Investera 20 % av sparandet här.
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A. Total avgift ca 0,41 %. Investera ca 25% här.
Avanza Global. Total avgift ca 0,10 %. Investera ca 35 % här.
Egen aktieportfölj. Svenska aktier. Tanken är ca 8 investmentbolag + 7 favoritaktier. Gärna en direktavkastning mellan 3 till 6 procent och som jag ska kunna äga under lång tid. Investera resterande 20 % här av det totala sparandet. Alla 15 innehav ungefär lika tungt viktade.
Tycker ni det här låter som ett bra upplägg och ett bra byte av fonder? Jag är ung och har lång sparhorisont (minst 20 år). Jag är beredd att ta ganska stor risk men vill såklart inte kunna förlora allting. Utöver detta sparande har jag även ett buffertsparande.