Internship Ericsson? (Vilket sommarjobb är bäst att välj)

Hej, har följt Rika Tillsammans och även forumet ett tag men aldrig gjort något inlägg. Men nu tänkte jag göra mitt första för att se om någon som kommit lite längre i arbetslivet har lite råd åt min bror.

Han läser ekonomi i Stockholm och har sökt ett internship på Ericsson. Är det dålig timing och ser dåligt ut på CV:et för framtida jobb att tacka ja till internshipet med tanke på nyheterna kring Ericsson som kommit ut i veckan? Internshipet handlar inte exakt om det han vill jobba med i framtiden om jag förstått det rätt, men kan ändå kanske vara en bra erfarenhet att ha varit på Ericsson. Verkar vara mycket eget ansvar där man jobbar mer på eget håll dock, så kanske mer som ett ”sommarjobb” än en praktik.

Om han inte tar internshipet finns möjligheten att jobba på bank eller liknande. Dock mer inom kundtjänst/enklare rådgivning, uppläggning av ärenden mm.

Vad tror ni med lite mer erfarenhet ser bäst ut på CV:et? Och även med tanke till veckans nyheter.
Försöker anonymisera inlägget så gott det går, utan att tappa de viktigaste.

Tack så mycket för hjälpen och alla råd mottages hjärtligen!

1 gillning

Jag tror inte att det spelar så stor roll över huvud taget. Att få en plats som det råder hård konkurrens om är bra, oavsett vad det konkret handlar om. Är det någorlunda inom ”rätt” område kan det även ge fördel när han söker sitt första riktiga jobb. Kan det resultera i ett riktigt positivt omdöme på Linkedin ser det förstås bra ut.

3 gillningar

Hej, välkommen till forumet!

Jag tycker absolut inte att du ska senaste nyheterna i åtanke. Nyheter kommer och går hela tiden.

Det skulle se jättebra ut på LinkedIn att han gjort internship på Ericsson.

4 gillningar

Nej, det kommer inte påverka negativt.

2 gillningar

Tack så mycket för era åsikter, det uppskattas! Det låter som att ett internship på Ericsson kanske inte är så dumt då :slight_smile: en annan fundering var att det är inom samma huvudområde i stort, men lite annan specificering än vad förmodligen kommer sysslas med i framtiden, och hur mycket det påverkar. Bank/kundtjänst är kanske mer ekonomi, medan Ericsson ger andra (enklare) erfarenheter inom businesss och operation

1 gillning

Jag tror att man inte ska lägga alltför mycket vikt att ett internship är inom exakt det man vill göra. Bredd är alltid bra. Vet inte hur vanligt det är med internship för din brorsas inriktning men när jag pluggade civilingenjör var det inte ovanligt att man sommarjobbade på ICA eller vad som helst, det gick bra för de studenterna också.

3 gillningar

All arbetslivserfarenhet är viktig, både i ditt CV men framförallt för dig själv.

1 gillning

Ericsson är i grunden ett oerhört innovativt företag. Det är toppen att ha erfarenhet därifrån oavsett vilken bransch han söker sig mot sen eller inom/utom Sverige.

1 gillning

Nah, det är inget att oroa sig över.

Om man är intresserad av en intern global jobbmarknad och en sann internationell multikulturell arbetsmiljö med många skiftande utmaningar så är Ericsson en fantastisk arbetsplats med utmärkta karriärmöjligheter för den som har lite driv. Det är iallafall min uppfattning efter +20år på företaget.

3 gillningar

Internship Ericsson låter jättebra för ditt cv.
Det som väger upp för bankjobbet är att du kanske kan få fortsätta jobba extra på helger och kvällar.

Men oroa dig inte så mkt - det viktigaste är att du gör nånting och skaffar dig referenser.