Internship vid 18?

Hej jag heter Isak och är en 18 årig grabb från Stockholm. Jag är driven och hoppas därför att jag ska hitta internship (praktik) vid 18 års ålder. Är detta för mycket att fråga efter eller är det bara för mig att vänta till universitetet för att få börja göra sådana roliga saker?

//Isak

Vad vill du göra för sorts internship och varför?

Det är aldrig för tidigt, men om du förklarar dina mål kan det hända att forumet kan hjälpa dig till en ännu bättre väg framåt.

3 gillningar

Det är aldrig för tidigt eller försent, det värsta som kan hända är att vi får ett nej, men om vi inte frågar så vet vi inte.

1 gillning

Om du vill ha praktik med någon substans i så är det något du gör efter avslutad universitetsutbildning. Poängen med praktik brukar ju vara att det ska ge karriärmässiga fördelar. Vissa praktikplatser finns det ganska många av medan andra är mer exklusiva. Det ser förstås tjusigare ut med något exklusivt men även en mer vanlig plats kan vara bra för lärande. Är du duktig kan det också ge bra referenser.

Jag skulle vilja jobba med miljöaspekter hos företag. Detta då jag har gått en miljöutbildning på gymnasiet och vill göra skillnad. Har även gått ett par antal kurser på hög prestige universitet som yale och columbia.

1 gillning

Ja det är lite så jag tänker. Det är referenserna som spelar roll för mig. Och såklart att göra skillnad.

Så sant! Ska börja skicka mejls idag. Tycker du att jag ska skicka till VD eller till någon annan?

Miljöområdet är väldigt konkurrensutsatt och fokuserat på formella meriter. Det liknar den internationella bransch som jag själv verkar inom. Jag har varit och nosat på miljöområdet tidigare och jag har flera nära vänner som valt den vägen.

Att satsa på att bli Miljöinspektör och sedan “byta stol” till att exempelvis jobba på konsultbolag är en möjlig väg att att få roll du siktar på. En av mina vänner har gjort den resan. Jag uppfattar att han har ett bra jobb och en konkurrenskraftig profil.

1 gillning

Kul att du har ambitioner i livet. Skapa en LinkedIn-profil om du inte redan gjort det och skriv till chefer och HR-personal på företag du skulle vilja testa att arbeta på antingen under sommaren eller på helger.

Tror din största chans är ett internship under sommaren då jag själv gjort det, dock under universitetet men finns säkert företag som gör det för gymnasieelever också, eller varför inte starta ett internship efter gymnasieexamen och innan universitetet, ifall du ens vill gå det, vilket inte är ett måste. Bara sök, sök och sök. Skriv till dem direkt på LinkedIn och be om ett samtal där du får berätta hur du tänker och vad du vill, behöver inte vara svårare :slight_smile:

Att ligga på och vara driven är det absolut viktigaste om du vill skapa jobbmöjligheter.

Hej Isak,

Jag vill slå ett slag för att söka sommarjobb som labbassistent på ex Jordsbruksverket, finns även liknande på vattenreningsverk om du har några lokala. Bor du i en storstad är det troligtvis högre konkurrens, men bor du i mindre tätorter brukar det gå att få arbete.

Att hitta internships via Linkedin när man är i din ålder tror jag är svårt och marknadsläget gör det inte enklare. Personligen upplever jag det “enklare” att hitta något i närområdet och använda den erfarenheten som språngbräda till andra positioner.

Edit - tillägg: Jobbtitlarna ovan som labbassistent, labbtekniker brukar inte kräva mer än gymnasieexamen och jag hade flera bekanta som fick dessa jobben direkt efter gymnasiet och sedan jobbade sig uppåt internt eller jobbade där vid sidan av studierna. De hittade dessa jobben på jordbruksverket, vattenreningsverk, lantmännen eller kommunen.

1 gillning

Bra råd. Rekommenderar även kundcenter som är en jättebra ingångsport till många jobb.

1 gillning

Om du har gått natur eller teknik så tycker jag att du ska söka till Tekniksprånget där får du testa på ingenjörsyrket i 4 månader. Finns en mängd olika företag/verksamheter och det lär finnas en del som har miljöprofil/miljöarbete.

Själv så jobbar jag på företaget som jag gjorde tekniksprånget hos 2019 så för mig var det extremt värdefullt :blush:

3 gillningar

Vad innebär internship? Betald PRAO-elev?

Välkommmen till oss i miljöbranschen! :clap:

Säger som @Anonym ovan och flera andra. Det är många akademiker på miljöområdet, så på kvalificerade tjänster är det svårt att komma in med bara gymnasieexamen.

En möjlighet är att satsa på en högskoleutbildning och passa på med sommarjobb, praktik och examensarbete på ställen du är riktigt intresserad av, så får du en kul försmak! Det finns allt från ingenjör till miljövetare. Även miljöinspektör, väldigt bra arbetsmarknad men då jobbar man ju på myndighet och inte företag. Skicka gärna meddelande om du vill ha mer tips och info.

1 gillning

Jag praoade som miljöinspektör i skolan, varierande och roligt. Måste man inte upp till Luleå eller Umeå för att utbilda sig? Så var det förr iaf.

Nejdå, finns även i Stockholm och Göteborg och Lund, säkert fler ställen. (Fast jag tror både Ume och Lule är himla kul studentstäder…)