Jag är 33år och tänkte börja plugga till energiingenjör. Jag är faktiskt rädd för det pga jag har 2barn 3år resp 1,5år. Just nu jobbar jag som reservdelssäljare men känner att jag står still och jag vill utvecklas vidare och nyttja mitt intresse/kunskap för en bättre framtid. Jag trivs där jag jobbar och har aldrig söndags ångest utan ser nästan alltid fram emot måndagen och ny vecka. Jag kan jobbet då jag vart där i 8,5år. Med andra ord jag vet vad jag har och är trygg där.
Bakgrund: Växt upp på lantbruk och jobbat där 3år efter min gymnasiala utbildning som var transport, jobbade på gården varje lov sen jag var 12år. Efter skilsmässa mellan min mor och ägaren till gården så slutade jag där och tog då en vuxenutbildning som grävmaskinist och anläggare. Men hamnade hos en firma som gjorde fuskjobb och tappade suget för den branschen. Sen började jag jobba som reservdelssäljare och stormtrivs där. Men nu när jag är pappaledig så börjar jag tänka att mina kollegor inte är dem bästa och jag känner att man växer ifrån dem. Funderar på att byta karriär pga att jag under en längre tid känner att jag brinner för energi frågan. Bidra att lösa energikrisen vi har i världen. Tycker det verkar så kul med förnyelsebar energi. Jag skriver här för att se hur andra tänker och hur man ska hanskas med rädslan/ovisshet/otrygghet osv Även rädd att man ska misslyckas med plugget Då man inte läst på mycket länge.
Jag började studera på universitet efter ett par års uppehåll och det var en rejäl uppförsbacke i början i att komma igång och studera samt lära sig matte och fysik på nytt.
Mitt tips skulle vara att ta en matte kurs nu i sommar på distance bara för att känna hur det känns och bli varm i kläderna. För första halvåret på ingenjör utbildningar brukar innhålla matte kurser som är till för att sålla bort dom svagare eleverna och att gå in i det och vara ringrostig är inte optimalt.
Jag jobbar som egenkonsult energiexpert. Utbildad byggnadsingenjör 3år där det ingick lite energi, jobbade sedan 13 år inom bygg men det gick bra att komplettera med lite kurser för att bli uppdaterad med det senaste.
Det är kul med att jobba med energi, men det är ju en fördel om du gillar att räkna. Det är ingen svår matte (typ gymnasienivå) man anväder i det dagliga arbetet, men det är mycket räknade, dvs ganska teoretiskt. Det roliga är ju att man kan räkna om energi i pengar och på så sätt räkna fram lönsamhetwn i olika typer av investeringar, ventilationsåtervinning, tilläggsiolering, solcellsinstallation m.m
Jag tror inte du kommer att misslyckas med plugget, då du ska plugga något du tycker om. Det är mycket enklare att lägga ner extra tid på det man verkligen tycker om(för mig iaf.)
Har också två barn, 5 och 3 år. Jag pluggar nu och ska försöka komma in på nån av civilingenjörsprogrammen till HT22. Det har gått bra. Det stora problemet för oss är ekonomin, vi får ihop det men det blir inte mycket till sparandet. Inte så mycket att göra, pappa måste plugga
KBK- kör ba kör
Lycka till!
Absolut! Håller med. Gjorde samma sak, lump plus ett par år kroppsarbete. Sommaren innan jag började plugga tog jag ett par mattekurser på komvux. Kände senare att det absolut gjorde första tiden lättare, samt att jag skulle ha tagit en fysikkurs också .
Vet inte dagens regler men har för mig du har rätt till tjänstledigt för vidareutbildning. Isåfall är saken klar. Känns plugget fel efter en termin är det bara att gå tillbaka till jobbet.
Lycka till med studierna!
PS. Om 10år, vill du ångra dig att du försökte eller att du inte försökte?
Du har ju fått en hel del träning som kommer att hjälpa dig med pluggandet, du är inte kvar på samma plats som när du var 19. Studenter som har varit i arbetslivet + har barn är ofta mer välorganiserade, målinriktade och bättre på att planera sin tid. Det är en styrka du har som man sällan har när man är 20.
Jag vet inte ännu men ser ut att bli på distans då högskolan där jag bor inte har just den utbildningen. Det jag vet är att jag måste plugga matematik 2, fysik 1 och kemi 1 innan jag kan söka då jag saknar dem. Vissa skolor kräver matematik 3 och vissa kräver ej kemi 1 som jag läst mig till nu. Men då blir man ju uppvärmd på pluggandet
Ok! Jag gick industriell ekonomi med teknisk inriktning energi i Västerås, så har lite gamla tentor etc som du kan få ta del av ifall det är där du tänkt studera
Lärosätena har ofta studiestöd som man kan få gratis. Behöver inte vara mer avancerat än att du vill ta ett par möten för att få lite tips kring studieteknik osv. Mycket uppsida!
Jag pluggade innan jag fick barn men blev mycket effektivare efter jag fått barn så frågan är om jag inte pluggat bättre då. Och du kommer troligen ha drivkraften att du kämpar för både dig själv och din familj. Försök använda det positiva och dina styrkor så tror jag du kan fixa detta.
Jobbmöjligheterna är väldigt goda, upplever att det finns väldigt mycket uppdrag att välja mellan. När du jobbat 2-3år blir du väldigt eftertraktad. Jag upplever inte arbetsuppgifterna som väldigt varierande, glädjen i arbetet så som jag upplever det är systematiken och löpande band principen alltså att ha ett bra arbetsflöde och många nöjda kunder som ger tillfredställelse. Man träffar ganska mycket folk, men det är ju samma visa om och om igen. Visst, lite utbildningar och kurser görs löpande, men variationen blir inte jättestor om du inte avancerar i företaget du jobbar i och blir chef.