Utbilda sig till energiingenjör, rädsla att plugga

Det låter bra, tack!

Jag är 25 år och studerar till elingenjör/energiingenjör. Jag är yngst på min linje då majoriteten är 30+, varav någon enstaka 40+. Det kommer nog gå bra för dig.

Kul! Jag är 33 så då passar det mig😊 Hur är det att plugga? Är det inspirerande för den som är intresserad?

Jag är 32 år, är gift, har ett barn och pluggar till tandläkare. Att börja plugga på komvux och göra högskoleprovet var det läskigaste jag någonsin har tagit mig an, så jag förstår dig! Jag hade aldrig brytt mig om skolan över huvud taget, fick dåliga betyg och var rätt säker på att jag var dum i huvudet :joy:
Det var dock det bästa beslutet jag tagit! Supertrivs med skolan och livet i övrigt. Jag tror genuint att de flesta klarar av mycket mer än vad de tror. Jag kan nääästan lova att du inte kommer ångra dig!

4 gillningar

Åh tack! Blir tryggare och säkrare av det du säger😁 Även av det ni andra sagt🙏

1. Vi har ofta en bild av “framgångsrika studier” som en linjär utveckling. Bästa rådet skulle vara att räkna med bakslag – det är en naturlig del av vuxenstudierna. Det kommer gå upp och ned, mer än du tror. Samtidigt finns omtentor och en annan motivation än tidigare…

2. Dina minnen av studier från grund- och gymnasieskolan ger inte en bra bild av vad du klarar av som vuxen. Du klarar av betydligt mer än vad du minns att du gjorde vad gäller teoretiska studier. Samtidigt ställer nu barn, ekonomi och privatliv krav som inte fanns då.

3. Fundera över “när”, “var” och “hur” du pluggar. Har du planerat din tid i samråd med din partner så du får tid att läsa? Går det bra i vardagsrummet eller behöver du en tyst miljö? Vad använder du för studietekniker när du läser böcker? Inför en tenta? Hur antecknar du under en föreläsning?

4. Ditt lokala komvux erbjuder ofta drop in-baserad studiehjälp. Fråga dem om studietekniker. De har också platser att sitta och läsa. När du väl börjat på högskola/universitet, se vilka resurser som erbjuds. Komvux erbjuder som regel studiehjälp för alla kommuninvånare, även högskolestudenter. Kan rekommendera Fleischers “Studieteknik” och denna serie från YouTube.

5. Om du har CSN-veckor att använda när studiernas intensitet är högre, gör det. Behöver du jobba samtidigt, prioritera studierna dessa intensivare veckor. Du kommer tacka dig själv…

1 gillning

Mycket tänkvärt​:pray::pray:

Är 38 år med 3 barn, hus osv. För ett år sen valda jag att lägga mitt relativt högavlönade värv åt sidan för att plugga till sjuksköterska, vilket är 3 år + 1,5 år för det jag vill göra. En uppoffring för hela familjen, och i mitt fall kommer det resultera i en halvering av inkomst när jag väl är klar (vilket inte kommer vara fallet för dig, med stor sannorlikhet). Det krävs lite ekonomisk planering, lite struktur och en rejäl dos förståelse och faktiskt uppoffring för hela familjen.

Men vad går livet ut på egentligen, om inte att utvecklas och lära sig nya grejer? Hur vill man må och känna när livet går mot sitt avslut? Jag vill känna att satsade allt för det jag har brunnit för; familjen, livet och arbetet.

2 gillningar

Sedär ja😊 precis så resonerar jag med, resan ”livet” ska vara rolig och man ska göra det man vill, viktigt gällande arbete då man lägger mycket tid där. Tiden är den ultimata valutan och värdefullaste. Betryggande att höra att du också börjat plugga till något du vill och inte ångrar det🙏

1 gillning

Det finns gott om tillfällen när jag tycker lite synd om mig själv. Det finns så mycket jag vill göra vad gäller resor, renoveringar hemma (vi hade en stor renovering med taklyft på huset planerad som vi våldsamt satte på paus) etc etc. Det får man tillåta sig att vältra sig lite i ibland, men sen får man lyfta blicken och titta mot horisonten.

2 gillningar

En uppdatering☺️
Jag har börjat plugga nu, det blev Elkraftingenjör på distans och det känns så himla bra! Jobbmöjligheter är riktigt stora, en del från elbranschen som utbildar sig vidare är med på utbildningen och dem säger branschen skriker efter Elkraftingenjör.
Vi är ett gott gäng i klassen och man har redan hittat 3 nya vänner😁
Tempot är högt men lägger man bara ner effektiv tid på dagen barnen är på förskolan och lite tid kvällar och helger så blir riktigt bra!
Detta är ett av mina bästa beslut i livet och mitt gamla jobb kan slänga sig i väggen!

Kan bara instämma till dem som peppat mig att gör det, börja plugga om ni vill det🥳

13 gillningar

Det låter vettigt. Kör på.
Håller med dom som sa att det kan vara bra att värma upp lite med en eller några lämpliga kurser ett par månader minst. Kan vara segt att få igång huvudet på matte etc om man inte gjort det på ett tag.
Det finns/fanns även när jag gick på högskola i en längre utbildning ett tydligt upplägg där man lassade på med ganska rejält med jobb och teoretiska kurser initialt med det ganska tydliga syftet att få dom klent kunniga, lata och/eller omotiverade att hoppa av första terminen. Mer förberedd är då till hjälp… Räkna dock med att första terminen kan kännas dryg. Det brukar bli bättre sen.

1 gillning

Välkommen till branschen Elkraft! Alltid spännande…… :see_no_evil::sweat_smile:

Satt i delvis samma sits själv med barn och mitt i 30-årsåldern. Behövde göra en förändring för att vardagen skulle fungera.

Tänkte också läsa Elkraftingenjör (hög.ing) på distans först. Läste tekniskt basår som förberedelse, men insåg att jag behövde mer praktiska moment för att trivas. Blev Elkraftingenjör på YH i stället. Återstår att se om det var ett klokt val eller inte. Upplever att vi värderas relativt likvärdigt av arbetsgivarna när man är färsk och börjar jobba (beroende på bakgrund såklart), men den lägre nivån på matematik/fysik på YH gör sig säkert påmind om man vill ta vissa mer avancerade tjänster längre fram i karriären. Resonerar som så att det alltid går att bygga på kunskaperna beroende på inriktning. Otroligt bred bransch.

Gick ut i våras och jobbar nu som beredare och projektör inom lokalnät på en konsultfirma.

Kul att höra! Ska bli kul och se vad man blir intresserad av när väl praktiken börjar år 2. Lyssnade av klassen innan mig som varit ute på praktik och dem var helt lyriska av att mycket var så kul och enormt lärorikt🤩 Så en annan blev ju pepp också☺️. Det är klart att vill man bli mer teknisk så tror jag också högskola lämpar sig väl men å andra sidan med YH och vilja så klarar man sig nog mycket väl att gå djupare om man vill☺️.

Beredare och Projektör är jag sugen på nu för att sen ta mig vidare till någon typ av ledarroll, men allt kan ju ändra sig på vägen👍🏻

Hur trivs du?

Kul! Bara kör säger jag! Eftersom du redan tänkt tanken och dessutom ställer frågan här så har du innerst inne redan bestämt dig. En nära kollegas mamma gick från en strålande karriär som jurist till att i 45 års åldern börja plugga som läkare. Detta med man och tre barn. Hon tittade aldrig i backspegeln fick jag förklarat det för mig. Däremot hade de ekonomin till det och kunde lösa allt det logistiska med barnen

1 gillning

Sent svar här… :sweat_smile:

Trivs kanon, även om det för mig har varit en stor omställning då jag aldrig haft ett kontorsjobb tidigare. Det är ett omväxlande yrke och väldigt fritt. Ser fram emot barmarkssäsongen och fältjobb.

Har du börjat leta praktikplats ännu?

Va roligt att höra!

Ja det har jag det är 99% klart, vi ska bara göra klart pappren som skolan behöver😅 Då är det i en beredare roll 0,4-24kV😁