Som jag förstår det med Snappcar så ska man som uthyrare gå igenom bilen med den som hyr vid utlämningstillfället och bekräfta att allt är ok med den. Det kanske främst avser repor, bucklor och sådant men borde väl även täcka in maskinfel.
Jag har även haft problem med bedragare som försökt boka min bil. Som jag förstått det efter kontakt med Snappcar har de en manuell kontroll som fångar uppenbara bedragare. Dock har bedragarna en modell där de skapar konton typ mitt i natten eller på andra tider när Snappcars personal inte jobbar. Det finns ingen begränsning för att ha blivit kollad innan man bokar bil. Att ha en sådan begränsning skulle sannolikt ha en “avtändande” effekt på nya kunder. Om jag vill undvika bedragare bör jag alltså undvika konton som är nystartade. Detta är min fria tolkning av den information jag fick av dem. Det var ett tag sedan nu så det kan ha hänt saker.
I ett av fallen med bedragare fick jag ett upprört mejl på engelska från den som ville hyra där han påstod att han akut behövde bilen för att åka till jobbet i Stockholms innerstad. Detta var på en söndag morgon och det går smidig tunnelbana direkt både från min och hyrestagarens adress direkt in till stan. Det hela var lite för dumt. Snappcars kundtjänst bekräftade att detta handlade om en bedragare och även vid ett annat tillfälle hände samma sak, dock utan ett sådant avslöjande mejl.