Intervju med Riksbanken | Diskussion kring avsnitt 221

Hej Oscar,

Jag tror att jag blev otydlig när det gällde denna fråga. Vad jag ville få fram var att de så kallade reservkraven, som i Sverige sattes till noll 1994, inte längre begränsar bankernas möjlighet att skapa pengar (i kontrast till vad som brukar läras ut på grundutbildningen i nationalekonomi). Istället är det andra faktorer som till exempel bankernas kapitalkrav, efterfrågan från kunder och andra realekonomiska saker som sätter begränsningar på hur mycket lån - och därmed i viss mån pengar - som bankerna kan skapa i dagens system.

Hur höga kapitalkraven ska vara är en svår fråga som i första hand ligger hos Finansinspektionen, som är den myndighet i Sverige som beslutar om utformningen av dessa krav. Utan att kunna speciellt mycket om detta håller jag personligen med dig om att 5% soliditet känns lågt i ett historiskt perspektiv - i synnerhet som regelverket stramats upp ganska ordentligt de senaste åren utan att soliditeten stigit speciellt mycket. Men det finns gott om folk som argumenterar att risken i t.ex. bolånen är mycket låg (då hushållen inte enkelt kan få skuldsanering), och att det därför är orimligt att lasta på bankerna höga kapitalkrav för denna utlåning. Det finns även empirisk forskning på mikrodata bland annat från forskare på Riksbanken som tyder på att bankernas riskvikter inte är orimligt lågt satta i förhållande till den faktiska risken i lånen.

Detta tema är stort nog för en egen podd med någon från Finansinspektionen som kan svara bättre på denna fråga än vad jag kan!

Hälsningar David

3 gillningar