Intervjuar en av grundarna till PLUS-fonderna i nästa vecka | Vilka frågor ska vi ställa?

Jag kan även säga att jag har fortsatt göra lite research och kollat med mina kontakter i finansbranschen om PLUS Fonder. Ingen av flera olika personer som jag har pratat med har sagt något negativt om PLUS Fonder som skulle föranleda någon varningsflagg.

Det som några har anmärkt på är att de använder FCG Fonder AB som fondhotell, det vill säga att man har outsourcat en hel del av driften. Det gör även att man inte har egna tillstånd och att man inte är ett fondbolag per se. Men det spelar ju egentligen marginell roll tänker jag eftersom det är därför man har FCG som har tillstånden.

Att FCG sedan tar bra betalt av PLUS Fonder är ju deras problem, det är ju inget som drabbar oss kunder. Sedan är ju inte PLUS Fonder ensamma om det upplägget, även t.ex. Quesada, Penser med flera använder samma lösning. En annan sådan sak är ju att det inte finns något PLUS Fonder AB, utan PLUS Fonder är ju mer ett varumärke som tillhör PSG Capital, vilket också är logiskt utifrån backstoryn med den aktivt förvaltade fonden PSG Micro Cap som lades ner innan de startade PLUS Fonder.

Det med lönsamheten har vi varit inne på i tidigare inlägg var en annan kommentar. Det vill säga att ca 1.5 miljarder i AUM bör ge en intäkt på ca 3 miljoner kronor varav majoriteten kommer att gå till FCG. Det är alltså svårt att försörja tre personer på heltid med finansbranschlöner. Men å andra sidan har ju Emil varit tydlig med att det här är något som de gör gemensamt vid sidan av.

Det sista som har kommenterats är att de inte är all-in i sina fonder. Men det är ju inte heller någon hemlighet då @Emil_PLUSfonder pratade om det i FikaTillsammans och i avsnittet. De har alla pengar i fonderna, en ansenlig mängd, men inte allt. Emils strategi är ju mer eller mindre en stor koncentration av sina pengar i endast två innehav. (Vilket enligt min åsikt är något man kan unna sig när man har en bred exponering i annat fall). Sedan ska det ju sägas att det är många fondförvaltare som inte har några pengar alls i sina fonder. :man_facepalming:

Därför upplever jag att vi har kommit till vägs ände med varningen - som enligt tidigare - dessutom har tagits bort från Småspararguidens hemsida. :slight_smile:

6 gillningar