Intresse eller hobby som alternativ avkastning

Vad har ni för intressen eller hobby som även genererar (eventuell) avkastning istället för enbart svarta djupa hål i plånboken?

Är det något särskilt du samlar på, renoverar eller kanske rent av tillverkar själv?

Om jag ser till mig själv så fixar jag gärna med fordon, sparar på whisky & snickrar egna möbler.

Något som ger dig energi men även kanske kan ses som en investering bortom börsens toppar & dalar. Samtidigt som du utvecklar dig själv genom att lära dig nya saker.

Din egna solklara “win win” helt enkelt.

1 gillning

Skivsamlare… jag köper fina ex och säljer mina sämre, eller hugger fynd jag springer på och låter dessa betala för mitt missbruk.

Tidigare gjorde jag lite samma sak med instrumenten i studion. Flippa fynden, testa och sälja så’nt som var trist, uppgradera skicket etc.

1 gillning

Bedriver en mindre biodling, förbättra pollinering i egna odlingar, bidrar till familjens behov av sötningsmedel och ger även “bra” avkastning på den tid jag får vara ute i “naturen” istället för att sitta framför en datorskärm…

2 gillningar

Köper och “renoverar” gamla guld -och silvermynt.
I många fall sänker jag värdet genom att inte bevara patinan, men gör det för att det är kul/meditativt.

På senare tid så har guld och silver ökat såpass i värde att det definitivt hade varit ett lönsamt intresse om jag skulle sälja.

1 gillning