Sparande för att kunna köpa vuxenleksaker

Hej,

Jag har ett sparande utan sparhorisont för att kunna köpa dyrare leksaker såsom racercykel, verktyg, grillar och liknande som höjer livskvalitén men som inte behövs om pengarna inte finns.

Idag har jag lagt pengarna på ett ISK hos Swedbank Robur Bas 50 A men tänker att det måste finnas bättre alternativ.

Vill främst inflationssäkra pengarna (gärna gå någon procent + med såklart) och kunna komma åt dem snabbt när jag hittat något kul att köpa.

Vad är era bästa tips på hur pengarna ska förvaltas? Sparhorisonten kan vara 0 till 5 år beroende på vad jag hittar som jag behöver för att göra mitt liv rikare.

MVH

1 gillning

Du ska uppenbarligen ha pengarna på ett sparkonto om syftet är inflationssäkring och ha snabb tillgång vid köpmöjligheter.

Jag skulle dock hävda att en racercykel hamnar under kategorin “livsnödvändig” och bör prioriteras omgående.

26 gillningar

Besvikelsen som uppstod… läste vuxenleksaker som något helt annat. :partying_face:

132 gillningar

Det är ju inte säkert att listan var komplett?

12 gillningar

Jag förespråkar avkastningsfinansierad lifestyle creep. Ett investerande för obestämda saker i framtiden med oändlig tidshorisont.

Investera varje månad i valfri indexfon. (Eller annat om du vill)
Håll koll på hur mycket du investerat totalt.

Detta är din pengamaskin som växer varje månad när du investerar.

Allt utöver din insatta summa är avkastning avsedd att förbättra ditt liv. Vissa år blir det mycket, andra inget.

Bra år unnar du dig racercykeln, resor eller vad du vill för pengar du inte behövt jobba ihop. Blir det avkastning över låter du den va kvar och växa. Eller tar ut det att ha ifall nästa år blir kass.

5 gillningar

Jag med, vuxenleksaker är rätt överkomligt idag. Säljs på varenda apotek. :rofl:

14 gillningar

Jag gör ungefär samma man måste köra lite på YOLO här och nu, ingen av oss vet om vi är friska om 30år och för en sjuk är miljonerna inte den frihet och guldkant man kanske tänkt sig.

4 gillningar

Menar du ett sparkonto med ränta? Hade gärna hittat något bland swedbanks utbud då jag har dem som huvudbank men en ränta på 1% på sparkonto kan knappt ses som inflationssäkrat. Jag är intresserad av en högre risk på detta kontot men vet inte vilka lämpliga fonder som finns för det.

Angående racercykeln så finns det redan en men det behövs såklart en ny :slightly_smiling_face:

Kan kanske ha valt rubrik för att det skulle uppmärksammas :kissing_heart:

3 gillningar

Är med på idén men insättningen per månad gentemot kostnaden för eventuella leksaker gör att jag kommer vara för gammal för att njuta av dem.

Nej precis, detta funkade perfekt för mig förra året då jag kunde köpa en ny kamadogrill en hel månad innan för att fonden hade gått uppåt.

En månad innan är ju inte så mycket men helt klart en go känsla att få lite rabatt för att mina pengar jobbat åt mig. Hade det inte hänt så hade det inte blivit en grill just då.

Jag tycker verkligen att du ska lämna din “comfort zone” när det gäller detta och öppna ett sparkonto (med insättningsgaranti) hos en nischbank.

Alternativet (att ha räntefonder) innebär en högre risk, dessutom besvärligt på en vanlig depå vid deklaration om du väljer det och skulle du istället välja ISK-konto så tappar du en stor del av avkastningen pga skatten.

1 gillning

Ja, sådana leksaker kostar bara någon hundring. De flesta behöver inte spara så länge för sånt…

3 gillningar

Ett dildokonto kanske man skulle ha…

4 gillningar

Jag hade nog tagit större chanser här- - -spara lite till tex nya högtalare på en högriskfond.
Jag behöver inte pengarna o behöver inte nya högtalare. . .men om fonden/aktien skulle gå tokbra så kan jag köpa nått kul- -

Jag har en del av mitt sparande i SGOV, vilket ger ca. 4% riskfri avkastning i USD med månadsvis utbetalning. Däremot finns såklart valutarisk så det är fortfarande inte riskfritt, men jag föredrar 4% med valutarisk i USD än 2.5% på ett sparkonto. Jag kompletterar även med att sälja hyfsat konservativa optioner i SPY, vilket får upp årsavkastningen till runt 6% med väldigt acceptabel risk och minimal volatilitet.

1 gillning

Jag har inte Swedbank själv men visst har de konton med åtminstone drygt 2% ränta med några månaders bindningstid? Det borde kunna funka om du inte får ett väldigt akut behov av att köpa något.

Skippa Swed och hoppa på en alternativ bank med insättningsgaranti, jag har nog 2.75 eller kanske 2.6% på mitt sparkonto, det klår dagens inflation iaf.

Om du vill ha högre risk så är det konto som du inte vill använda pengarna på i närtid. Att ha pengarna i fonder betyder att pengarna är låsta 1-5 bankdagar innan du kan ta ut dem och använda för shopping. Det kanske är ok?

Tvek att du hittar några meningsfulla räntefonder, de korta räntefonderna har ingen vidare avkastning och antingen ska du betala ISK schablonskatt (+ skatt från insättningen) eller så är det aktiefond-konto, då är det ju fondavgift + vinstskatt på 30%.

Jo visst har de fasträntekonto med ränta runt 2% men då binds dem på minimum 3 månader men jag vill ha flexibiliteten med fria uttag och då har de bara 1%.

1 gillning

Det är så min tanke är med men jag valde att ta lägre risk för att inte vara med i alla dalar (och toppar). Kanske lite fegt av mig men gillar tryggheten i långsam värdeökning.