Investera 100K tips mottages till nybörjare

Men som sagt så är inte det hela sanningen…Jag betalar inte 0.4 utan 0.29 för Lysa bred 100% aktier med rabattstege och övriga rabatter.
Ju mer du investerar så har du bättre pris :+1:
Utan rabbat så ligger det på 0.34.

Ja okej på deras hemsida skrev de totalt 0.4%, men även 0.34% är högt om man ska ha 100% aktier enligt mig.

De faktiskt mer runt 0,344% och vad du får för avgiften är värt det och allt under 0,4% är BILLIGT! Man ska inte vara dumsnål heller. Det är perfekt för nybörjare som inte har koll på något, och du kan alltid ha din globala indexfond på 0,20%+ också ingen har sagt att man inte kan ha båda.

Sen skulle jag aldrig investera i savr eller fondo.

Hur får man rabatt

Jag har Fondo och ser till att aldrig komma över 250000 då investeringsskyddet är på det beloppet.

Ju flera miljoner du satsar så får du bättre rabatt.

Några miljoner har jag inte du :smiley: :sweat_smile:

Dom brukar köra att du får 20% rabatt i 6 mån. om du sätter in 5000:- tror att dom körde det i höstas sist… sen kan man värva nya kunder och få rabatter.

En grej som nämns ibland när man har t.ex. Nordnet eller Avanza är att det är lättare att pilla och ändra. Om du är en person (som jag) som inte kan låta bli det, så kan en mer traditionell bank eller fondrobot vara ett annat bra alternativ just för den begränsningen/friktionen.

Nu börjar jag komma fram till något slags beslut. Lyssnat mycket på er och framförallt Jan. Jag funderade endel på Avanza Zero men har kommit fram till följande:

70% DNB Global index eller Avanza Global
20% Plus allabolag Sverige
10% Testa mig fram tex avanza emergin markets

Det står mellan DNB Global och Avanza Global .

DNB Global kostar 0,21 medan Avanza kostar 0,09.

Någon anledning till att välja DNB framför Avanza Global?