Tips för att komma igång med sparandet

Tjena forumet!

Har lite frågor angående investeringar. Har nyss börjat plugga efter ett par års jobbade, njutit lite av livet etc. Har nu lite pengar över som jag tänkte investera men ej helt säker på hur jag bör gå till väga. Buffert är klart så har då ca 250k att placera.

Efter en del läsande här på forumet har jag kommit fram till att något passivt förmodligen passar mig, likt många andra. Plugget lär pågå i iaf 5år framåt och så det blir väl någon variant av 5-9års planen då jag inte riktigt vet vad pengarna kommer att gå till eller när. Så ca 50/50 på aktiefonder och räntefonder. Min största fundering är du vad de “säkrare” delarna av detta sparandet hade bestått av? Aktiefonderna hade väl bestått av en bred och billig indexfond. Räntefonder har jag läst lite här och där men inte lyckats bli klok på vad det faktiskt är. Borde jag välja en räntefond över att låsa pengarna på en fast ränta? Man kan ju få typ 4% om man låser dem under 12 månader. Är det smart eller borde jag kolla på något annat alternativ?

Väldigt grön inom allt som har med investeringar att göra så alla tips uppskattas!

Tack för trevlig läsning och trevlig helg till alla :slight_smile:

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag tycker det låter klokt med 50/50. Är du helt grön så låter ett sparkonto för den säkra delen helt klart som rätt melodi! :slight_smile:

Månadssparande, bara index/indexnära huvudsakligen globalfonder med 0,2% avgift. Välj ett belopp du är bekväm att undvara och sen låt bli det i 5-10 år med undantag om du vill höja beloppet. Titta inte ens på kapitalet eller utvecklingen.